دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر

جاذبه های گردشگری دره شهر ، ایلام | Darreh Shahr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های دره شهر

یکی از شهرهای ایران که با تاریخ باستانی خود، تبدیل به مکانی عالی برای سفر و گشت و گذار است، دره شهر ایلام است. این شهر دارای خرابه های باستانی ماداکتو مربوط به دوران ساسانی است که پایتخت تابستانی عیلامی ها بوده است. مجله تاپ توریست در ادامه دره شهر ایلام را معرفی نموده و تمام خصوصیات و جاذبه های جذاب آن را معرفی می نماید. اگر قصد سفر به مناطق غرب و جنوب غربی ایران را دارید، حتما از این شهر زیبا دیدن کنید.

شهرستان دره شهر بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور و قطب تاریخ استان ایلام است که به دلیل قرار گرفتن در کنار کبیرکوه و کنار خرابه‌های شهر باستانی ماداکتو و رود زیبای سیمره بعنوان قطب گردشگری ایلام مشهور شده است. این منطقه به لحاظ زمین‌شناسی یکی از بزرگترین ژئوپارک‌های دنیا محسوب می‌شود ، دره شهر دومین شهر بزرگ استان بعد از شهر ایلام (به لحاظ گستره شهری) می‌باشد که به دلیل فراوانی قلعه‌های تاریخی در محدوده شهرستان، این شهر به شهر قلعه‌های ایران نیز شهرت دارد.

شهر باستانی ماداکتو یا سمیره

شهر تاریخی سیمره از شهرهای تاریخی استان ایلام است و در حاشیه غربی شهر دره شهر قرار دارد. این اثر تاریخی که بزرگ‌ترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است بالغ بر ۲۰۰ هکتار وسعت در ضلع غربی و جنوب غربی شهر دره شهر قرار دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این شهر مربوط به اواخر دوره‌ی ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده‌ است به عبارتی پایتخت تابستانی آن دوره بوده‌ است. دره شهر به دلیل فراوانی و تنوع قلعه‌های تاریخی در محدوده شهرستان، به شهر قلعه‌های ایران شهرت دارد.

دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر

پل گاومیشان (پل سیمره)

در شهرستان دره شهر یک پل از دوره ساسانیان به یادگار مانده است که در نوع خودش بسیار دیدنی می باشد. این پل در بین مردم منطقه به گاومیشان معروف است و به دلیل آنکه دو رود پر آب زال و سیمره در این منطقه به هم می رسند آب و هوایی بی نظیر و فرحبخش دارد.

این منطقه یکی از ییلاق های اهالی منطقه و البته مسافران این شهر است . پل تاریخی گاومیشان از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده است، که در حال حاضر فقط یکی از این چشمه ها سالم می باشد.

دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر

 تنگه رازیانه

تنگه رازیانه در استان ایلام ،یکی از مناطق ژئوتوریسم استان بوده و طبیعت بی نظیری دارد. این اثر طبیعی در لیست ثبت آثار ملی طبیعی ایران قرار دارد.  این تنگه درهٔ باریک و ژرفی است که در منطقه‌ای سرسبز واقع شده‌است. در درون این تنگه نیز رودی روان است.

محل این تنگه در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام – دره شهر است. ۷۵ هکتار از اراضی تنگه رازیانه در سال ۱۳۸۸ خورشیدی به عنوان اثر طبیعی-ملی معرفی شد و در همان سال این اثر در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت. این ثبت آن را در طبقه دوم سازمان بین‌المللی IUCN قرار داده‌است.

دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر

تنگ بهرام چوبین

تنگ بهرام چوبین یکی از پدیده‌های زیبای شهرستان دره شهر می‌باشد که در ۸ کیلومتری مسیر دره شهر- پلدختر، در دل یکی از دره‌های باریک کبیرکوه قرار دارد. مورخان این مکان را شکارگاه ییلاقی و بنا به روایاتی، مخفیگاه یکی از سرداران معروف ایرانی به نام بهرام چوبین می‌دانند.

وجود دیوارهای ساروجی و محکم این منطقه و وجود برج‌های متعدد دیده‌بانی، احتمال مخفیگاه بودن این مکان را بیشتر تأیید می‌کند تا شکارگاه بودن آن را. در این مکان آثار تاریخی ارزشمندی از جمله قلعه‌های بزرگ، چهار آب انبار حجاری شده، پلکان سنگی و دیوارکشی ارتفاعات ورودی تنگ وجود دارند که متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی در حال ویرانی می‌باشند.

دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر

قلعه سه ‌کسان

قلعه سه ‌کسان که با نام قلعه سه کسون نیز شناخته می‌شود، در جنوب غربی دره شهر و روی ارتفاعات صخره‌ای حد فاصل ارتفاعات کبیرکوه و دشت دره‌ شهر قرار دارد. این قلعه یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین قلعه‌های دوره ساسانی-اسلامی در منطقه به‌شمار می‌رود که دسترسی به آن بسیار مشکل بوده است.

مصالح ساخت قلعه قلوه سنگ و گچ هستند و دیوارها برای امنیت بیشتر و دسترسی سخت‌تر، روی صخره‌ها ساخته شده‌اند. همچنین این قلعه دارای آب‌انباری کنده‌کاری شده در صخره‌ها بوده است.

دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر

قلعه پور اشرف (شیخ مکان) دره شهر

این بنا بیش از 150 سال قدمت دارد و به میر سید محمد خان پور اشرف تعلق داشته است. در حال حاضر قسمت های اعظم بنا فرو ریخته، ولی آثار کلی ساختمان هم چنان محفوظ مانده. در سمت باختر داخل تنگه و در دست اندازهای کوه، حصاری محکم از قلوه سنگ وگچ، با ظرافتی خاص احداث شده است. مشخصات معماری بنا و مصالح به کار رفته در آن نشان می دهد که قلعه از آثار دوره قاجار است.

در میان تنگه و در مقابل قلعه شیخ، در مسیر جریان آب رودخانه، بقایای یک آسیاب آبی بر جای مانده است که گفته می شود در زمان های گذشته قابل استفاده بوده ولی در حال حاضر تخریب شده است. این اثر به اواسط دوره اسلامی و شاید قبل از آن مربوط باشد. این دژ مستحکم از سمت غربی به دیواره کوه تکیه زده و دیواره شرقی آن با سنگ و گچ تا بالاتر از سطح بام قلعه بنا شده است.

دیوار دژ دارای چند کنگره و دژ دیده بانی می باشد و برای تنگه و دیواره محافظ خوبی به شمار می آید. ارتفاع دیوار دژ از بلندترین نقطه 5/14 متر است. دژ چهار اتاق و تنها یک در ورودی از ضلع شمالی دارد. از پشت بام دژ 17 پله از کوه کنده شده که به انتهای جنوبی دیوار شرق و محل دیده بانی منتهی می شود. این دریچه دیده بانی دایره ای شکل است و از آنجا معبر و تنگه به خوبی قابل مشاهده است.

دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر

 انبارهای تاریخی روستای زید دره شهر

به زید که رسیدید دره های بزرگ و شگفت انگیز روستا اولین جایی است که به شما خوش آمد می گویند و شما را به طبیعت دیدنی این روستا دعوت می کنند. در این دره ها که تعداد آنها به 5-6 دره می رسد، صخره هایی را روبروی هم می بینید که در دل آنها، انبارهایی برای ذخیره گندم ساخته شده است. انبارهای تاریخی دیگر هم در کنار این انبارها خواهید دید که مخصوص ذخیره نمک هستند و به کمی دورتر از انبارهای گندم ساخته شده اند.

این انبارها طوری طراحی شده اند که گندم‌ها را تا سه سال به خوبی نگه دارند بدون آنکه فاسد شده و از بین بروند. تعداد این انبارها در روستا به 30 عدد می رسد و مهم ترین انگیزه زیدی ها از ساخت این انبارهای صخره ای، بعد از حفظ و نگهداری گندم سالم، محافظت آنها از دست راهزنان بوده است. اوج ساخت و ساز و کاربرد این انبارها به دوران اسلامی به خصوص صفویه و قاجاریه برمی گردد.

دیدنی های دره شهر
دیدنی های دره شهر



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)