دیدنی های بانه
دیدنی های بانه

جاذبه های گردشگری بانه ، کردستان | Baneh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی بانه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی بانه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه های این شهر در استان کردستان در ادامه با ما باشید.

بانه (Baneh) یکی از غربی ترین شهرهای استان کردستان است که علاوه بر داشتن جاذبه های فراوان طبیعی، به واسطه ارائه اجناس خارجی در بازار این شهر به یکی از مناطق گردشگر پذیر استان کردستان تبدیل شده است. بانه از شهرهای غربی استان کردستان است که تنها چند کیلومتر با کشور عراق فاصله دارد و در سال های اخیر به قطب گردشگری استان تبدیل شده است.

کوه های سرسبز و بلندقامت بانه از جاذبه های گردشگری این شهر هستند، دوزین و بابوس از جمله کوه های بانه هستند و نماد این زیبایی را می شود در کوه آربابا این شهر یافت، کوهی که از شهرت زیادی هم برخوردار است و شهر بانه هم در دامنه آن بنا شده است. شهر بانه سالانه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر از جای جای ایران اسلامی است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های بانه

دریاچه سد بانه

این سد و دریاچه ی زیبای آن در 9 کیلومتری پارک های دوکانان و پیرمراد و در مسیر جاده ی سقز به بانه قرار گرفته است و با طبیعت و پوشش گیاهی زیبایش از مناظر دیدنی این منطقه به شمار می رود. این دریاچه زیبایی خاصی به این منطقه می‌بخشد، به ویژه از آن جهت که منظره زیبای آن از فراز گردنه خان نمایان است. پوشش جنگلی اطراف دریاچه نیز بر طراوت و صفای آن می‌افزاید و گردشگران را به این نقطه جذب می‌کند.

دیدنی های بانه

کوه آربابا

کوه بلند و با شکوه آربابا یکی از نمادهای زیبا و حماسی بانه و از مهمترین جاذبه های آن است. این کوه در جنوب بانه واقع شده و داستان های زیادی از علت نامیده شدن این کوه به آربابا نقل می شود، اما هنوز هم علت اصلی این نام گذاری در پرده ی ابهام است، اما با این وجود شخصیت آربابا در قصه ها و اشعار کردی، همچون کوه آربابا در فرهنگ مردم بانه جایگاه خاصی دارد.

ارتفاع این کوه 2170 متر است و قدمت آن مربوط به دوره ی دوم زمین شناسی می باشد. صرفنظر از این داستان ها و روایت ها، این کوه مکانی برای ورزش پر هیجان کوهنوردی به شمار می رود. جهت رفاه کوهنوردان نیز پناهگاهی در بالای آن بنا شده است.

جاهای دیدنی بانه

غار سنگی حسین کوهکن 

غار سنگی حسین کوهکن نام غاری دست ساز است که در منطقه توریستی میگوره از توابع شهر بانه وره قرار دارد. این غار توسط مرد کُرد به نامحسین کوهکن از اهالی بانه وره ایجاد شده که فقط یک پا دارد.این بنا از چهار خانه مجزا و 9 اتاق تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. او خانه هایش را به طول 2 تا 3 متر و ارتفاع 1٬2 تا 1٬7 متر ساخته است.

ورودی اصلی سرا در قسمت شمالی و پشت صخره، واقع است. ورودی غار، دریچه ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه و چند پله می باشد. در محل ورود، دالانی بسیار کوچک به 3ورودی دیگر ختم می شود. او حتی برای خود دستشویی و حمام نیز ساخته است.

جاهای دیدنی بانه
جاهای دیدنی بانه

پارک کوهستانی دوکانان

پارک کوهستانی دوکانان که در دامنه کوه‌های آربابا و جنیره قرار دارد، از مکان های دیدنی بانه به شمار می‌آید و با اشراف به بانه، دارای چشم‌انداز زیبایی از شهر است. در این پارک سکوهایی برای چادر زدن مهمانان در نظر گرفته‌اند. همچنین مجموعه دوکانان دارای شهربازی و ایستگاه سلامت با وسایل ورزشی برای ورزش همگانی است. علاوه بر این‌ها، همه ساله نمایشگاه صنایع دستی توسط سازمان میراث فرهنگی در این پارک برپا می‌شود.

جاهای دیدنی بانه

پارک کوهستانی پیرمراد

پارک کوهستانی پیرمراد در دامنه کوه آربابا، با چشم‌اندازی بسیار زیبا از شهر بانه قرار گرفته است. این پارک با محیطی طبیعی دارای امکانات رفاهی مانند سکو‌های چادرزنی و بوفه است. همچنین پارک کوهستانی پیرمراد میزبان یکی از مکان‌های مذهبی و جاذبه‌های گردشگری بانه، یعنی زیارتگاه پیرمراد است.

طبق سنت دیرینه، مردم بانه چهارشنبه هر هفته به زیارت پیرمراد می‌روند و روزهای چهارشنبه و جمعه پرازدحام‌ترین روزهای این پارک هستند. پارک جنگلی پیرمراد قبل از اینکه تبدیل به یک پارک شود زیارتگاه بوده است و مردم زیادی به آنجا می‌رفتند اما امروزه به یکی از زیباترین پارک های جنگلی این شهر تبدیل شده است.

روستای سبدلو

روستای سبدلو به خاطر داشتن بنار یا همان بلوط در کل ایران شهرت دارد. این روستا در قسمت جنوبی سد بنه و در دامنه کوه وزنه در ارتفاعات سراوردان و چاران قرار دارد و از جالب‌ترین جاهای دیدنی بانه است. روستای سبدلو به جنگل های سرسبز و دره های خوش آب و هوای خود نیز شهرت دارد.

مردم این روستا اغلب به دامدرای و پرورش ماکیان مشغول اند وکار کشاورزی و پرورش حیواناتی مثل مرغ، غاز، بوقلمون و زنبور عسل را نیز به خوبی انجام می‌دهند. زمستان‌های این روستا با وجود سرمای طاقت‌فرسایش و باد‌های سوزناکی که در درون دره‌ها می پیچد از زیبا‌ترین زمستان‌های فلات ایران است و منظره‌ی برف سنگینی که بر روی درخت‌ها نشسته به شدت بکر و بی‌نظیر است.

جاهای دیدنی بانه
جاهای دیدنی بانه

روستای هفتاش

روستای بسیار زیبای هفتاش شهرستان بانه با داشتن جاذبه‌های تاریخی ، گردشگری، زیارتی و فرهنگی روستای نمونه گردشگری استان بانه محسوب می شود. این ناحیه به علت داشتن مناطق دست نخورده و بکر ، جای دادن آثار زیارتی و تاریخی کهن در دل خود، سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند و پتانسیل این را دارد که میزان گردشگر خود را در سال به طور چشم‌گیری افزایش دهد.

جاهای دیدنی بانه

روستای نجنه

روستای نجنه علیا در فاصله ی ۳۸ کیلومتری از بانه قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی بانه محسوب می‌شود. این روستا در فضای جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است. اهمیت این روستا به خاطر طبیعت بی نظیر، بکر و زیبای آن در فراوانی چشمه سارها، وجود قرآن قدیمی در مسجد بسیار قدیمی و با معماری جالبش و مجتمع شیلات کوچکی در روستا است که ماهی های آن طعم بسیار لذیذی داشته و در همان محل ارایه می شوند.

روستا و تفرجگاه سورین

تفرجگاه سورین در جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده ی بانه به سقز قرار گرفته است. این منطقه یکی از متراکم ترین پوشش های گیاهی شهرستان بانه را در خود جای داده است، این پوشش گیاهی که ارتفاعات این منطقه را پوشانده است، منظره ی زیبایی از کوه و جنگل را به تصویر کشیده است. یک مسجد قدیمی و یک زیارتگاه نیز در این مکان وجود دارند.

جاهای دیدنی بانه
جاهای دیدنی بانه

روستای مال مال

روستای مال مال از توابع بخش نمشیر شهرستان بانه است. این روستا از شمال به کوه حوتوانه، از جنوب به روستای شیدیله و از شرق به روستای سیاحومه و آلی ماکان و از غرب به روستای نمازگاه متصل می شود. طبیعت بکر این منطقه از مهم ترین دلایل جذب گردشگران است، اما با این وجود از امکانات رفاهی کمی برخوردار می باشد.

جاهای دیدنی بانه

غار شوی

غار شوی در ۱۲ کیلومتری شهر بانه نزدیک به روستایی با همین نام قرار دارد. این غار در سال ۱۳۴۷ کشف شد و مورد بررسی قرار گرفت. این غار دهانه ورودی کوچکی نزدیک به یک متر دارد ولی ارتفاع آن در داخل نزدیک به ۲ متر است و در انتها دریاچه آب کوچکی در آن وجود دارد. غار شوی از غارهای آبرفتی و ریزشی است که برای غارنوردی در آن نیاز به تجهیزات و اطلاعات کافی درباره غارنوردی است.

مجتمع‌های تجاری بانه

از آنجایی که عده زیادی از گردشگران به قصد خرید به بانه و این منطقه آزاد مرزی سفر می کنند، مراکز خرید بانه از مهمترین مکان های این شهر هستند که تعداد آنها بی شمار است. مجتمع‌های تجاری بانه همچون بازار بزرگ آفتاب درخشان، مجمتع تجاری گلستان، مرکز خرید سان سیتی، بازارچه مرزی سیرانبند و بازار بانه از مراکز محبوب و مهم تجاری این منطقه به شمار می‌روند.

مسیر دسترسی به بانه

اگر با هواپیما تا سنندج بروید تا بانه 270 کیلومتر راه یعنی حدود 3 ساعت راه است. اما اگر از تهران بخواهید به سمت بانه بروید، 12 ساعت در راه خواهید بود و در سفر نسبتا طولانی تان، قزوین، تاکستان، ابهر، زنجان، بیجار، دیواندره و سقز را رد می کنید و در نهایت به بانه می رسید.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)