دهکده جهان نما ، بهشتی در استان گلستان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دهکده جهان نما

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دهکده جهان نما آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این دهکده ییلاقی و زیبا در استان گلستان در ادامه با ما همراه باشید.

گرگان از شهرهای شمالی ایران و مرکز استان گلستان است، آب و هوای معتدل دارد. هرچند تابستان‌های آن نسبتا گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است. این شهر زیبا یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفر در میان مردم به خصوص در ایام تعطیلات و نوروز است. گرگان جاهای دیدنی بسیاری دارد که بدون شک باید حتما در سفر به این شهر زیبا و سرسبز از آنها دیدن کنید. برای آشنایی بیشتر با دهکده جهان نما در ادامه با ما باشید.

دهکده جهان نما (Jahan Nama Protected Area) دهکده ای ست ییلاقی در میان منطقه حفاظت شده ای به همین نام، که به دور از هیاهوی دنیا روزگار می گذراند. ییلاقی بکر و تماشایی که منظره و فضای کوهستان های آلپ و دهکده های سوئیسی را در ذهن تداعی می کند و در دشتی وسیع در میان جنگل های چندین میلیون ساله هیرکانی و کوه های البرز احاطه شده است. این دهکده در استان گلستان و در ۶۰ کیلومتری شهر کردکوی قرار دارد و فاصله‌ آن تا گرگان ۸۵ کیلومتر است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


منطقه حفاظت شده جهان نما 31747 هکتار وسعت دارد و در ارتفاع بین 600 تا 3086 متری از سطح دریا واقع شده است. این منطقه سالم ترین و دست نخورده ترین جنگل های میان بند (جنگل های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد و گفته می شود تنها منطقه ای در کشور است که ببرها می توانند به راحتی در آن زندگی کنند. منطقه جهان نما بعد از پارک ملی گلستان وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان است و از سال 1352 زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارد.

دهکده جهان نما

جنگل‌های جهان نما از نوع جنگل‌های هیرکانیست که از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا به شمار می‌رود، جنگل هایی که ایران در تلاش است تا آنها را به عنوان میراث جهانی به ثبت برساند. همچنین این منطقه به دلیل ارتفاعش به بام استان گلستان هم معروف است.

دهکده ییلاقی جهان نما معماری بومی و سنتی دارد؛ اینجا خبری از مظاهر زندگی شهری نیست و آب لوله کشی، آنتن موبایل، برق و تلفن به خانه های مردم راهی ندارند. در وسط این جنگل مرتفع روستای ییلاقی جهان نما خودنمایی می کند، روستایی که مردمانش ۶ ماه از سال را در آنجا می گذرانند تا گوسفندان آن ها در فضای مناسب جنگلی بچرند و کندوها پر از عسل شوند.

دهکده جهان نما

بهترین فصل سفر

دهکده ی جهان نما تابستان های خنک و زمستان های سردی دارد و طبق آمارها میزان بارندگی سالانه در این منطقه حدود ۴۴۰ میلی متر است. در هر فصلی که به این منطقه بروید، می توانید از سفر به آنجا لذت ببرید. فصل تابستان با هوای مطبوع و درختان سر سبزش برای سفر عالی است و در پاییز هم برگ درختان با رنگ آمیزی مسحور کننده شان از قرمز گرفته تا زرد نارنجی رقص کنان در باد روی زمین می افتند و منظره ای شبیه مناظر بوم نقاشی می سازند.

در فصل پاییز و زمستان به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاع زیاد دهکده و همچنین نبود امکانات مناسب و شب های بسیار سرد، سفر به این منطقه را بسیار سخت می سازد و چندان توصیه نمی شود.

یکی از بهترین بخش های سفر به ییلاق جهان نما ، ماندن در خانه های ییلاقی است که امکان ندارد در شهر بتوانید آن را تجربه کنید، خانه هایی روستایی با سقف های شیبدار که چه در تابستان و چه در زمستان، در پوششی از مه غرق می شوند.

اقامت در دهکده جهان نما

از آنجایی که دهکده جهان نما در فاصله و ارتفاع بالایی قرار گرفته و مسیر رسیدن به آن طولانی و تا حدی خسته کننده می شود، بهتر است حداقل یک شب اقامت را برای این منطقه در نظر بگیرید تا بتوانید هم خستگی راه را در کنید و هم تا جای ممکن از زیبایی های طبیعت و دهکده بهره ببرید.

برای اقامت هم می توانید روی خانه های محلی مردم حساب باز کنید و هم کمپ بزنید. دقت داشته باشید که خانه های این دهکده تنها امکانی که دارند گرمایش با هیزم های چوبی یا کپسول های گازی ست. برای چادر زدن هم تا جایی که امکان دارد نزدیک خانه ها کمپ کنید زیرا ممکن است در مناطق دورتر مورد هجوم حیوانات وحشی قرار بگیرید. در هر دو صورت، بردن لباس های گرم و پتو را به هیچ وجه فراموش نکنید زیرا شب های این ییلاق بسیار سرد است.

دهکده جهان نما

دسترسی

برای رسیدن به دهکده جهان نما دو راه در پیش دارید یا از سمت کردکوی استان گلستان راهی دهکده شوید یا از سمت دامغان در استان سمنان.

آدرس دهکده جهان نما : استان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت شده جهان نما

ساعت بازدید : همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید : رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨