جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی کاشان در سال 1401 ☀️ + تفریحات و آدرس

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی کاشان

در این مقاله از وب سایت تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی کاشان در استان اصفهان آشنا خواهیم کرد . پس اگر تصمیم دارید تا به استان اصفهان و شهر زیبای کاشان سفر کنید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

مختصری درباره شهر کاشان بدانید :

کاشان شهری پراز جاذبه های دیدنی، پراز اتفاقات مهم تاریخی و زیبایی های منحصر به فرد است. مطمئنن هر شخصی با هر هدفی که دارد می تواند کاشان را برای سفر کردن انتخاب کند، زیرا این شهر مملو از جلوه های کم نظیر و زیبا می باشد که شاید در کمتر جایی بتوان همه ی این جاذبه هارا با هم یکجا پیدا کرد.کاشان شهری است که هم از لحاظ سیاسی وتاریخی و هم از لحاظ ادبی و فرهنگی و همچنین از حیث مناظر زیبای طبیعی حرفی برای گفتن دارد. شهری که در هر فصل از سال لذت متفاوتی را به مسافران و گردشگران می دهد، اما یکی از بهترین فصل ها برای مسافرت کردن به این منطقه، فصل تابستان است. مکان های دیدنی بی شماری از جمله روستای ابیانه، آبشار نیاسر و شهر زیرزمینی نوش آباد از جلوه های گردشگری فصل تابستان شهر کاشان به شمار می روند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


باغ فین

قطعا یکی از زیباترین و دوست‌ داشتنی‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر کاشان، باغ زیبای فین است که می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ی کاملی از باغ‌های ایرانی نام برد. این مکان از لحاظ تاریخی نیز بسیار مهم و ارزشمند بوده است، به گونه‌ای که در «تاریخ قم» از کهن‌ترین منابع تاریخی در این باره چنین نوشته شده است «بناها و کاریزهای فین به امر جمشید احداث شده است» .محوطه‌ای چشم‌نواز و مطبوع که از گذشته‌های دور مورد توجه پادشاهان قرار داشته و در دوران دیگر حکمرانان تاریخ از جمله «آل بویه» و «ایلخانان» گسترش یافته و در برخی دوران نیز بازسازی شده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

حمام فین

 اولین نکته ایی که با شنیدن اسم این حمام به ذهن همگان می رسد این است که قتل صدر اعظم دوره قاجار که خدمات زیادی به کشور کرد یعنی امیر کبیر، در این حمام اتفاق افتاده است، و به خاطر همین موضوع شاید فکر کنید که این حمام مکانی مخوف و ترسناک می باشد، اما باید بگویم که این حمام آمیزه ای از نبوغ و هنر معماری مردمان این منطقه می باشد. حمامی که کاشی کاری هایش چشم هر بیننده ای را محو زیبایی اش می کند. نکته جالب دیگر در مورد این حمام این است که حمام وکیل الرعایا نیز بوده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

خانه بروجردی‌ ها؛ از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کاشان

کاشان، شهر خانه های تاریخی است و خانه بروجردی ها یکی از زیباترین این خانه‌ها. خانه بروجردی ها در دوره قاجار ساخته شده و چون صاحب خانه مشغول داد و ستد کالا از بروجرد بوده، خانه به خانه بروجردی ها شهرت پیدا کرده. خانه‌ای که با وجود بادگیرهای قرینه هلالی شکل بر بامش و کلاه فرنگی آن یکی از قشنگ‎ترین بناهای موجود در کاشان است. بروجردی ها، دو حیاط اندرونی و بیرونی ، یک هشتی، راهرو، حیاط تابستان نشین و زمستان نشین، آشپزخانه، حیاط های سرپوشیده و زیرزمینی بزرگ دارد. تابستان‌ها و در گرمای طاقت فرسا، هوای خنک از بادگیرهای پشت بام به زیرزمین می‌رود و در آن جریان پیدا می‌کند. جایی که زمانی محل زندگی اعیان بوده و حالا هر مسافری از هر شهری می‌تواند پای در آن بگذارد و با دیوارهای منقش به نقاشی رنگ و روغن و آبرنگش عکس بگیرد. برای رفتن به خانه بروجردی ها باید راه محله سلطان امیراحمد درخیابان علوی کاشان را در پیش گرفت.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

شهر زیر زمینی نوش آباد کاشان

آنچه به عنوان شهرهای زیر زمینی در جهان معروف هستند در واقع ساختارهای متراکم و پیچیده و گسترده ای چون دالان های باریک تو در تو و اتاق هایی با ابعاد کوچک است. در بعضی از این شهرها علاوه بر موارد فوق معبد و محل تدفین در دل زمین ایجاد شده است. شهرهای زیر زمینی که جنبه پناهگاهی دارند به دو شکل ایجاد شده اند یا در بیرون از شهرها و در دل تپه های طبیعی یا در زیر شهرهای مسکونی تا عمق حتی 50 متری از سطح زمین ایجاد شده اند.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

شهر زیر زمینی نوش آباد شهری سه طبقه است که طبقه ی اول آن در عمق سه متری و طبقه سوم آن در عمق 16 متری از سطح زمین ساخته شده است. تمام فضاهای آن به وسیله حفاری ظریف و دقیق در زیر زمین ایجاد شده و شامل دالان هایی با ارتفاع 180 و در برخی نقاط 90 سانتی متر با عرض های متفاوت که در دو طرف آنها اتاق هایی با ابعاد مختلف ایجاد شده است که انتهای راهروها با چاکهایی به طبقه راهرو بعدی منتقل می شود. این شهر زیرزمینی در محل به «اویی» معروف است. اویی همان آهای در لهجه کاشانی است. هنگام کندن شهر زیر زمینی وقتی سطلی را پر از خاک می شده مقنی می گفته « اوی» و از آنجا که مسیر طولانی بوده شاگرد به محض شنیدن اوی سطل خاک را بالا می کشیده است که این وجه تسمیه توسط کارشناسان تاریخ و مردم شناسان مطالعه و تدوین شده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

خانه عباسیان؛ حیاطی باصفا و سرسبز

به عقیده بسیاری، خانه عباسیان زینت خیابان علوی و کوی سلطان میراحمد کاشان است.  خانه‌ای که برخلاف رنگ خاکستری و کویری کاشان، باصفا و پردارو درخت است. خانه عباسیان ۵ حیاط دارد و سبک معماری اش گودال باغچه است، به این معنی که بنا پایین‌تر از سطح کوچه ساخته شده تا هم دسترسی به آب قنات راحتر شود و هم خاصیت عایقی مصالح، خانه را از گرما و سرما حفظ کند. صد سال پیش هر کدام از ورثه سهم خود را می‌فروشند و تاجر فرش معروفی به اسم عباسیان حیاط بیرونی خانه را هزار تومان می‌خرد و از آن زمان به بعد نامش روی خانه می‌ماند. خانه عباسیان که اوج هنر معماری و گچ بری را در اتاق هایش می‌توان دید نامزد دریافت جایزه زیباترین و ارزشمندترین بنای مسکونی ایران شده، خانه‌ای که سریال‌هایی مثل خانه‌ای در تاریکی، مسافر ری و ملاصدرا نیز در آن ساخته شده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

خانه طباطبایی ها؛ حیاط و معماری‌ای دل‌انگیز

طباطبایی ها یکی از قشنگ‌ترین خانه های تاریخی کاشان است. طباطبایی ها با حیاط دل انگیز و حوض بزرگش آدم را مجذوب خود می‌کند. خانه را که در محله سلطان امیراحمد واقع شده مرحوم سیدجعفر طباطبایی، از تجار معروف فرش کاشان در سال ۱۲۵۰ هجری ساخته و شامل اندورنی و بیرونی و قسمت مربوط به خدمه است. اتاق شاه نشین با پنجره‌های مشبک رنگی، آیینه کاری و گچبری‌ها از زیباترین قسمت‌های خانه است و  اختلاف ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر با سطح کوچه باعث شده نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیرزمین می‌شود، به خصوص در فصل تابستان ۱۵ تا ۲۰ درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون ایجاد کند. خانه طباطبایی ها ۴۷۰۰ متر است و با ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات یکی از بی‌نظیرترین بناهای کاشان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان شاهکار تاریخ معماری و تجاری ایران است که مربوط به دوره‌ی صفویه است. این بازار در خیابان افضل قرار گرفته و از گذشته به دلیل همنشینی با راه‌های مهم بازرگانی حال‌وهوای پر رونقی پیدا کرده و بازار محبوب ایرانی به حساب می‌آید. این بازار در میان جاهای دیدنی کاشان هم حرف بسیاری برای گفتن دارد و سبک زیبای معماری آن به رونق تجاری آن اضافه کرده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

حمام سلطان امیراحمد ، معماری خاص یک حمام

یکی از آثار مهم و ارزشمند کاشان، حمام سلطان امیراحمد است. تزئینات این حمام آن را به به اثری مهم در میان جاهای دیدنی کاشان تبدیل کرده است. این حمام یکی از جذاب ترین حمام های ایران است و درست در بافت تاریخی شهر، حوالی خانه بروجردی ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی ها قرار گرفته است. حمام سلطان امیراحمد یک پشت بام تماشایی هم دارد. این پشت بام مورد علاقه بسیاری از عکاسان است.  بام این حمام یکی از نمونه های منحصربفرد بام های گنبدی کشور است. بر روی بام چندین گنبد وجود دارد که با شیشه های عدسی محدب پوشیده شده اند. این شیشه‌ها باعث می شوند نور به داخل برسد و از طرفی امکان دیدن فضای داخلی هم وجود نداشته باشد و این موضوع شیوه‌ای نو در سبک معماری آن دوران است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

مسجد جامع کاشان

کهن‌ترین بنای تاریخی در کاشان، مسجد جامع این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت سلجوقیان بازمی‌گردد. این اثر ارزشمند تاریخی به همت دختر مالک اشتر «صفیه خاتون»، ساخته شده است.این بنای تاریخی و ارزشمند مذهبی، در ادوار مختلفی همچون «کریم‌خان زند» و «عبدالرزاق خان» حاکم کاشان، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. از زیبایی‌های قابل توجه این مسجد می‌توان به هنر خطاطی استادانی چون «عبدالکریم» و «ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی» اشاره کرد که بر دیواره‌های آن وجود دارد.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

 روستای ابیانه

روستای ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال‌غربی نطنز در استان اصفهان در دامنه کوه کرکس قرار دارد. در زبان محلی به ابیانه ویونا (Viuna) می‌گویند. وی (Vi) به معنای بید و ویانه (Viyane) به معنای بیدستان است. ابیانه در گذشته بیدستان بوده است. در طول زمان ویونا به اویانه و سپس به ابیانه دگرگون شده است.  این روستا را به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش باید در زمره استثنایی‌‏ترین روستاهای ایران به شمار آورد. شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا، آن را در شمار نمونه‏‌های کم نظیر دیدنی‏های جهان درآورده است. ابیانه نقطه‌‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مساعدی است. اتاق‌های ابیانه به پنجره‏های چوبی ارس مانند مجهزند و اغلب دارای ایوان ها و طارمی‌های چوبی پیش آمده مشرف بر کوچه‌‏های تنگ و تاریک‏اند که خود به صورت مناظر جالبی درآمده‏اند. نمای خارجی دیوارهای خانه‏‌های ابیانه با خاک سرخی که معدن آن در مجاورت روستاست پوشیده شده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

 تپه سیلک

سیلک نام اولین تمدن شهر نشینی ایران مرکزی در کاشان است که در 3 کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد. قدیمی‌ترین خاستگاه تمدن بشری را سیلک کاشان عنوان می‌کنند، یعنی اولین جایی که شهر نشینی شکل گرفت، آنجا که آریایی‌ها اولین تمدن شهر نشینی را ایجاد کردند.تمدن اقوام تپه‌های سیلک در 2500 سال پیش مغلوب تمدن آریایی شد که آثار آنها در طبقات مختلف حفاری از قبیل ظروف لوله‌دار بلند با نقش اسب و خورشید و اسلحه آهنی و شمشیر و نیزه‌های بلند کشف شده است. محوطه باستانی سیَلْک که در منطقه فین کاشان واقع شده قدمتی در حدود 7 هزار سال دارد. محوطه باستانی سیَلْک در ضلع جنوب‌غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار دارد و از دو تپهٔ شمالی و جنوبی که در فاصله ۶۰۰ متری یک‌دیگر قرار دارند و دو گورستان تشکیل شده است.

یکی از گورستان‌ها که گورستان الف نامیده می‌شود ۳۵۰۰ سال قدمت دارد و در ۲۰۰ متری جنوب تپهٔ جنوبی واقع شده است که امروزه روی آن بلواری احداث شده است.
گورستان دیگر که گورستان ب نامیده می‌شود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و در زیر باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ضلع غربی تپه‌ها قرار دارد.تپه سیلک در حقیقت زیگورات یا محل عبادت اقوام باستانی بوده است که از گل رس و سفال ساخته شده است.این بنای تاریخی تا سال ۱۳۱۰ شناسایی نشده بود و در میان مردم کاشان به شهر نفرین شده معروف بود تا اینکه با کاوش‌های باستان‌شناسان کشف شد.در خرابه‌های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف قدیمی پیدا شده که این اشیاء در موزه‌های لوور فرانسه، موزهٔ ملی ایران و موزهٔ باغ فین و موزه‌ای در جنب این بنای باستانی قرار داده شده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

آتشکده نیاسر کاشان

آتشکده‌ای چهارطاقی و به جای‌مانده از دوران حکومت ساسانیان در ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد که در گذشته‌های دور، به عنوان مکانی برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان دین زرشت، مورد استفاده قرار می‌گرفت. این اثر تاریخی که به نام‌های «چهار قاپو» و «چهار دروازه» نیز شهرت دارد، توسط باستان‌شناسان در گروه قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین نمونه‌های بنای چهارطاقی ایرانی قرار گرفته است که اتفاقا در بین دیگر آثار مشابه، سالم‌تر بوده و خسارات و خرابی‌های کم‌تری را به خود دیده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

آبشار نیاسر

محل شروع و دلیل به وجود امدن این آبشار چشمه اسکندریه می باشد، چشمه ایی که با بخشندگی تمام، بیشترین سهم آب خود را به ابشار نیاسر می دهد و البته آبشارنیاسر هم این بخشندگی را کامل می کند و این مایه ی حیات و سرزندگی را به مزارع کشاورزی و دشت ها می رساند، تا به بقای زندگی موجودات زنده کمک کند. آب این آبشار باعث رشد گیاهان وسبزه ها و درختان بی شماری در پایین آبشار شده اند. درختان متعددی از بید گرفته تا انجیر و توت که هم باعث به وجود آمدن منظره ایی بکرو جذاب و دیدنی شده اند و هم میوه های خوش طعم را به بار آورده اند.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

قمصر کاشان

از زیباترین و جالب‌ترین نقاط ایران‌زمین، قمصر کاشان است که همه‌ آن را بواسطه‌ی گلاب خوش‌عطر و مشهورش می‌شناسند. سرزمینی مملو از گل‌های محمدی که در اواسط فصل بهار، به بهشتی بی‌نظیر در کره‌ی خاکی تبدیل شده و میزبان جمع بسیاری از گردشگران و توریست‌های سراسر جهان است. مشاهده‌ی چشم‌انداز بی‌نظیر مزارع گل‌محمدی، استشمام عطر مدهوش‌کننده‌ی آن، تنفس هوای مطلوب بهاری و تماشای آیین گلاب‌گیری در قمصر کاشان را می‌توان در زمره‌‌ی دوست‌داشتنی‌ترین و هیجان‌انگیزترین کارهایی قرار داد که هر گردشگر در بدو ورود به این سرزمین رویایی، با آن مواجه خواهد شد.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

مقالات بیشتر بخوانید :


 



 الی گشت    

                تور کیش