جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

آشنایی با مهاباد ، نگین آذربایجان غربی | Mahabad

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی مهاباد

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی مهاباد ، نگین آذربایجان غربی آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مهاباد یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی در ایران می‌باشد. این شهر که در جنوب استان و در منطقه تاریخی مکریان قرار دارد، مرکز ناسیونالیزم کرد در ایران تا اواسط سده نوزدهم به مدت ۴۰۰ سال مرکز حکومت امرای مکری بود، حکومتی که در این شهر اقدام به ضرب سکه کرد. مهاباد شهری سرسبز می‌باشد و در میان چندین کوه واقع شده‌است.ارتفاع مهاباد از سطح دریا ۱۳۵۸ متر است و دارای زمستان های بسیار سرد و تابستانی معتدل است. به طور کلی ۹۹ روز از سال در شهر مهاباد یخبندان است.

محوطه باستانی برده کنته

یکی از آثار کهن و باستانی بسیار ارزشمند و باشکوه بازمانده از حکومت ماننایی ها (mannaeans) در مهاباد که با گذشت هزاران سال همچنان استوار و پابرجاست، آتشکده کهن و خاموش برده کنته است.محوطه باستانی برده کنته در فاصله حدود 6 تا 7 کیلومتری شمال شهر مهباد بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند واقع شده است. بنای برده کنته بر دشت و ویرانه های شارویران می نگرد و در 5 کیلومتری سمت راست روستای دریاز یا دریاس قرار گرفته که بطلیموس یونانی نیز از آن با نام داریوسا به عنوان یکی از شهرهای ماد یاد کرده است و نیز مشرف بر دخمه و آرامگاه ماننایی- مادی فقره قا است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

خانه ارباب حسین مهابادی

این خانه در دو طبقه و به سبک حوض‌خانه‌ای و یزدی‌سازی بنا شده است. ارباب حسین مهابادی، یکی از خوانین دارای سواره‌ نظام بود که مسئولیت حفاظت از مهاباد را بر عهده داشت. این عمارت، همچنان در مالکیت ورثه وی قرار دارد.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

حمام میرزا رسول

موزه مردم‌شناسی همان حمام تاریخی میرزا رسول است که از سال ۱۳۸۰ تبدیل به موزه شده. این حمام در کنار گذرگاه بازار در مرکز شهر قرار گرفته و باتوجه به سبک معماری آن، کارشناسان می‌گویند از دوره‌ صفوی یا قاجار به‌جا مانده است.حمام تاریخی میرزا رسول بخش‌هایی مثل گرمخانه، سربینه و فضای انتقالی دارد. دو گنبد روی سقف آن ساخته شده که هر کدام‌شان دارای چهار نورگیر است. جذاب‌ترین جنبه‌ معماریش هم همین گنبدهاست. کاشی‌های فیروزه‌ای اینجا هم در زمان مرمت به بنا اضافه شده‌اند.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

مسجد جامع مهاباد

مسجدجامع سرخ (به کردی: مزگه‌وتی سوور) مربوط به دوره صفوی است و در مهاباد، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد یکی از اقدامات مهم عمرانی بداق سلطان مکری میباشد که در سال ۱۰۸۹ بنا گردید و همچنان پابرجا است. این مسجد دو ایوانه و از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای تاریخی دوره اسلامی در غرب کشور به شمار می رود و توازن شکل طاق، گنبد و شبستان باعث شده که، پس از گذشت ٣٣٨ سال از زمان ساخت آن، سالم باقی بماند. از نظر مشخصات فنی، شبستان بزرگ مسجد با سه فرش انداز، ١٠ ستون سنگی و حجرات اطراف صحن بسیار موزون ساخته شده و گیرایی روحانی خاصی دارد. مصالح به کار رفته در پی دیوارها، ستونها و کف فرش شبستان از سنگ و دیگر قسمتها از آجر است، مسجد و حجرات اطراف صحن آن، تزئین نشده و سادگی خاصی دارد.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

گور دخمه فخریکا

از دیگر آثار باقی مانده از دوران حکومت مادها در مهاباد، اثری است صخره‌ای که در بخش شمال شرقی این شهرستان و در مسیر جاده‌ی مهاباد به میاندوآب مشاهده می‌شود. «گوردخمه فخریکا»، نام این جاذبه‌ی گردشگری است که می‌توان معماری دوران مادها را در ظاهر آن مشاهده کرد.گوردخمه مدخل ورودی ندارد و دیوار بخش انتهایی ایوان آن نیز دیده نمی‌شود و کارشناسان این مسئله را از ویژگی‌های این نوع گوردخمه‌ها عنوان کرده‌اند. دو ستون آزاد در اتاق مقبره مشاهده می‌شود که پاستون‌های آن به صورت مکعب، تراشیده‌ شده است. همچنین در ایوان این مقبره دو ستون سنگی وجود دارد که پاستون‌های آن‌ها نیز به صورت یک گلدان برعکس، حجاری شده است. قبرهایی با عمق نیم متر در دل گوردخمه ایجاد شده که یک قبر بزرگ به صورت افقی و دو قبر کوچک به صورت عمود و در ایوان تراشیده شده است.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

سهولان ؛ غاری سرد در دل مهاباد

سهولان که در زبان کردی به معنای یخبندان است غاری است در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد میان مهاباد- بوکان و همچنین در ۲۸ کیلومتری شهر بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده است. دمای این غار در تمام طول سال ثابت و بین ۱۰ تا ۱۳ درجه بالای صفر است و عمق آب درون آن از یک متر تا ۶۲ متر است.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

مقبره بداق سلطان

در جنوب غربی هر مهاباد و داخل قبرستان عمومی این شهر، مقبره یکی از بزرگان این خطه قرار دارد. بداق سلطان در زمان شاه سلیمان صفوی می زیسته و بسیار مورد احترام شاه و مردم این منطقه بوده است.بنای مقبره بداق سلطان فاقد تزئینات خاص بوده و تزئیناتش محدود به طاقنماهای جداره خارجی آن است. این مقبره هر ساله پذیرای گردشگران زیادی ازسراسر کشور است.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

دریاچه سد مهاباد

ساخت بنای سد مهاباد در سال ۱۳۴۶ آغاز و در سال ۱۳۴۹ پایان یافت. این سد از سدهای خاکی کشور محسوب می شود و به دلیل نزدیکی به شهر مهاباد، از جاذبه های مهم این منطقه می باشد. سد مهاباد، نزدیک ترین سد به یک شهر در کل کشور است که بین جاده های مهاباد – سردشت و مهاباد – پیرانشهر و بین کوه هایی منحصر به فرد قرار گرفته است. دریاچه سد مهاباد مکان مناسبی برای تفریحاتی همچون ماهیگیری، شنا، پیک نیک و پیاده روی و همچنین عکاسی از طبیعت است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب می کند.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد

تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان در 30 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در موقعیت جغرافیایی 36 درجه و 59 دقیقه و 23 ثانیه شمالی و 45 درجه و 45 دقیقه و 58 ثانیه شرقی قرار دارد. این تالاب به زودی به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی می شود که در صورت انجام این کار تالاب کانی برازان جزو مناطق چهارگانه کشور خواهدبود که جایگاه قانونی و تعریف شده دیگری پیدا می کند. با توجه به وجود ظرفیت های موجود این تالاب به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز انتخاب شدها ست.

جاهای دیدنی مهاباد
جاهای دیدنی مهاباد


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)