جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

بهترین مکان های دیدنی اهر | Ahar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی اهر

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی اهر در استان آذربایجان شرقی آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شهرستان اهر از نظر آب و هوایی و موقعیت طبیعی آن یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان آذربایجان شرقی است. مناطق بکر و زیبا، کوه ها، دشت ها و جنگل‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.اهر شهری تاریخی است و آثار و بناهای تاریخی زیادی در آن قرار دارد. در ادامه از جاهای دیدنی اهر و جاذبه های گردشگری اهر بیشتر می‌گوییم.

مقبره و موزه شیخ شهاب‌الدین محمود اهری

در پارک شیخ شهاب الدین قرار گرفته و آرامگاه شیخ شهاب الدین محمود اهری – عارف بزرگ قرن هفتم هجری- است. این بنای تاریخی با معماری اسلامی نشانگر ذوق هنر مردم این دیار در روزگار گذشته می باشد.تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول می رسد ولی قدمت بعضی از قسمتهای آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی) مربوط میشود.این بقعه دارای 1497 مترمربع بوده و ساختمانی مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره ها و غرفه های متعدد است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


از سال 1374  از قسمت خانقاه این بنا، به دلیل عرفانی بودن بنا، بعنوان موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهری استفاده می شود که در سطح کشور در نوع خود اولین موزه بوده و در حال حاضر شامل سه سالن و یک صحن است. در سالن ها اشیای عرفانی از قرن 15ـ7 ه.ق. و در صحن سنگ مزارهای قرن 15ـ11 ه.ق. به نمایش گذاشته شده است.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

خانه قاسم اهری

دکتر قاسم اهری از رجال سیاسی دوره رضاخان بوده است. این خانه در دوره های گذشته شاهد حضور رضاخان، محمد رضا پهلوی و دکتر اقبال نخست وزیر دولت وقت بوده است.بنا در محله دکتر اهری واقع شده که این محله جزء هسته اصلی بافت قدیمی اهر نبوده ولی قسمتی از آن در خارج از دیوار قلعه قرار گرفته لیکن از آنجائیکه کل محله دارای خصوصیات بافت قدیمی است و نیز به این علت که آغاز توسعه از داخل دیوار قلعه بوده است در طبقه بندی محلات قدیمی قرار گرفته است.
خانه در طبقه همکف شامل یک طنبی چلیپا شکل و دو راهرو در دو طرف طنبی و چهار اتاق جانبی در دو طرف راهروها می باشد. دو ردیف راه پله در انتهای راهروهای جنب طنبی طبقه همکف را به طبقه اول وصل می کند و در پشت دو اتاق که به راهروهای جانبی راه دارد تعبیه شده است. طبقه اول بنا تنها شامل راهروهای جانبی، اتاق پشت طنبی و یک اتاق در ضلع شرقی بنا می باشد. ارتفاع طنبی رفیع بوده و سقف بنا با شیروانی پوشیده شده است.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

قلعه نودوز

قلعه نودوز یکی از قلاع مستحکم و تاریخی ایران مربوط به دوره ساسانیان است که در فهرست میراث گرانسنگ ایران ثبت گردیده است .این قلعه (نقدوز) در ۲۵ كیلومتری جنوب شرقی شهر اهر واقع شده است. و بر فراز قله كوهی مرتفع مشرف بر رودخانه‌ اهرچای احداث شده است. ورود به قلعه فقط از یال شمالی آن امكان‌پذیر است. ارتفاع برج این قلعه ۱۱ متر است و با سنگ‌های تراش خورده رسوبی به رنگ‌های آجری و زرد و با ملاط گچ و آهك بنا شده است. اغلب برج‌ها و دیواره‌ها با تكیّه بر بدنه‌ سنگی كوه استوار شده‌اند و امكان نقب‌زنی به داخل قلعه را به حداقل رسانده‌اند. قسمت بالای دیواره‌ها با خشت و گل ساخته شده كه به مروز زمان از بین رفته و چندین متر از ارتفاع آن كم شده است.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

سنگ نبشته سقندل

سنگ نبشته سقندل (سیقین دل) در سینه كوهی به نام زاغی یا قیه در سه كیلومتری سمت شرقی ورزقان از توابع اهر قرار دارد به عبارتی روستای سقندل در ۷ کیلومتری شرق شهرستان ورزقان، در مسیر جاده اهر ورزقان واقع شده و کتیبه میخی اورارتوئی در سه کیلومتری این روستا  بر دامنه کوه زاغی بر سینه سنگی یکپارچه و مرتفع منقور است. قدمت قوم اورارتوئی به سده پانزدهم تا سده ششم قبل از میلاد برمی گردد.سمت جنوبی سنگ مزبور که به شکل هرم ناقص است، را به صورت مستطیلی به طول ۱۱۶ سانتیمتر و عرض ۵۷ سانتیمتر صاف و صیقلی نموده ر و مشتمل بر ۱۰ سطر است. این کتیبه به ساردوی دوم ( ۳۳-۷۵۰ ق . م ) پسر آرگیشتی اول تعلق دارد و در آن از حمله به ناحیه کوهستانی پولو آدری و گشودن ۲۱ دژ و تصرف ۴۵ یا ۴۴ شهر در یک روز سخن می رود و فرمان سر دوری پسر ارگیشتی پادشاه اورارتوئی را در ده سطر به خط میخی بر آن حک کرده اند.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

خانه بشیر آمر

یکی دیگر از جاهای دیدنی اهر ، خانه بشیر آمر می باشد.خانه بشیر آمر(از نوادگان پسری عباس میرزا) از اتاق‌ها، اندرونی، زیرزمین، یخچال، سرسرا و فضاهای دیگر در مساحت بیش از 1200 متر مربع و اعیانی ان بیش از 950متر مربع شکل گرفته‌ است، قدمت این خانه به بیش از ۱۱۰ سال می‌رسد. در روایات تاریخی این شهر آمده که خانه بشیر آمر بر روی یکی از ۵ قلعه ماد در دوران باستان ساخته شده است .

سد ستارخان اهر

این سد با ارتفاع 75 متر دومین سد بزرگ منطقه ارسباران می باشد که در  سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده است. حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۵ میلیون مترمکعب، حجم مفید آن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیم‌شده در حدود ۹۰میلیون مترمکعب می‌باشد. در حال حاضر این سد زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده که در تابستان مرغابی، لک لک و مرغ ماهی‌خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی در این سد دیده می شوند و این موجب توجه سیاحان بسیاری به این منطقه شده است.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران در دل طبیعت بکر و دست نخورده استان آذربایجان شرقی قرار دارد. جنگل ارسباران با وسعت بیش از ۷۰ هزار هکتار سرزمین پهناوری است که از شمال به رود ارس و از مشرق به مشگین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان و از مغرب به مرند و تبریز محدود است و شهرستان اهر را در بر می گیرد. بدون شک جنگل ارسباران از مکانهای دیدنی و تفریحی آذربایجان شرقی و همچنین ایران است. ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ نامهایی بودند که جنگل ارسباران در دورانهای مختلف به آنها معروف بوده است. از ویژگی های منطقه ارسباران شامل کوههای بلند و درختان گوناگون است که نگاه هر‎ ‎بیننده ای را مجذوب و حیران خویش می سازد.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

منطقه حفاظت شده یای قاری

یای‌ قاری مکانی شناخته‌شده در کوه قوشاداغ است. کوه قوشاداغ در جنوب شهر اهر قرار دارد. منطقه حفاظ‌ت‌شده یای‌قاری، در ارتفاع ۳۱۵۰ متری کوه قوشاداغ، در تابستان‌ها نیز برفی است و آب‌و‌هوایی مطلوب دارد. این منطقه یکی از محل‌های برگزاری مسابقه‌های کوهنوردی شهر اهر است. منظره‌های طبیعی منطقه یای‌ قاری چشم‌نواز و دل‌فریب‌اند.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

تالاب خرمالو

روستای خرمالو از توابع شهر اهر است. یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستا تالابی دائمی به نام خرمالو است که طبیعت زیبایی در کنار آن شکل گرفته. این تالاب زیستگاهی مناسب برای پرندگان است و از آب آن برای کشاورزی در همان منطقه استفاده می‌کنند.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

بازار سرپوشیده اهر

از طاقهای آجری ساخته شده و در زمان حکمران ارسباران(رشیدالمل)؛ مرمت و بازسازی شده و دارای راسته بازار ـ بازار نصیربیک و بازار جعفرقلی خان و بازار کفاشان است. این بنا دارای حمامی بوده؛ که در زمانهای قدیم تخریب شده و در حال حاضر، محوطه آن مشاهده میگردد. بازار اهر، دارای تزئینات گچبری میباشد و این تزئینات در کمتر بازاری مشاهده میگردد. بازار دارای شاخه های متعددی بوده، راسته بازار، بازار کفاشان و بازار نصیر بیگ قسمتی از بازار های قدیمی اهر میباشد؛ که به شکل و شیوه قدیمی خود پا بر جاست.

جاهای دیدنی اهر
جاهای دیدنی اهر

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)