جاذبه های دیدنی افغانستان | Afghanistan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی افغانستان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی افغانستان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با بهترین مکان های دیدنی این کشور در ادامه با ما همراه باشید.

افغانستان (Afghanistan) کشوری در همسایگی ایران و پایتخت آن شهر کابل است. به‌ دلیل سال‌های متمادی جنگ و تخریب، اولین تصویری که از افغانستان در ذهن بسیاری از ما شکل می‌گیرد، فقر و چهره ی آسیب‌های جنگی است. اما کشور افغانستان با تاریخ و قدمتی کهن و همین‌طور منابع طبیعی غنی، یکی از باارزش‌ترین مناطق در سطح زمین محسوب می‌شود. این کشور نقطۀ اتصال آسیای جنوبی و آسیای میانه شرقی و غربی است و در مسیر جاده ابریشم واقع شده است.

این کشور مملو از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی است. از جلال آباد در شرق افغانستان گرفته تا بلخ در شمال افغانستان؛ زیبایی در جای جای آن موج می‌زند. هر چند جاهای دیدنی افغانستان به خاطر جنگ‌ها آسیب زیادی دیده‌اند ولی هنوز هم جذابیت‌های فراوانی دارند که برای ما ناآشنا هستند. در ادامه با ما باشید تا با برخی از جاذبه های دیدنی افغانستان آشنا شوید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی کابل

شهر کابل

کابل پایتخت افغانستان بزرگ‌ترین شهر این کشور، با سابقه ۳۵۰۰ ساله است. کابل از زمان طالبان خسارات زیادی دید و پس از حذف طالبان رونق گرفت. این روزها ساختمان‌های جدید، رستوران‌های فانتزی و بازارهای شلوغ در تمام کابل دیده می‌شود. اما هنوز که هنوزه کابل سرپا نشده است. زیر ساخت‌هایی مثل آب لوله‌کشی و برق برای بسیاری مردم در کابل آرزوست. جاده‌ها امنیت لازم را ندارند و لازم است تا کامل بازسازی شوند.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

باغ تاریخی بابور

این باغ که در اوایل قرن شانزدهم توسط بابور، حاکم مغول ساخته شد که محل مقبره او نیز هست. عبدالرحمان خان بخش عمده‌ای از باغ را در اواخر قرن بیستم احیا کرد. در دهه ۱۹۳۰ دسترسی عمومی مجاز بود، اما باغ‌ها از بین رفتند و درختان زیادی برای چوب هیزم در طول جنگ داخلی قطع شدند. این باغ مجدد توسط دولت افغانستان بازسازی شد و ۱۱ هکتار از این باغ به فضای سبز عمومی اختصاص داده شده است. امروزه درختان زیادی از جمله درختان گردو، گیلاس​​، توت و زردآلو در این باغ به آن زیبایی می‌دهند. یک از دیدنیهای افغانستان در مرکز باغ بابور، مسجدی زیبا با سنگ مرمر سفید است که می‌توان آن را به نوعی مقیاس کوچکتری از تاج محل دانست.

پارک زرنگار کابل

پارک زرنگار یکی از پارک های شهر کابل است. این پارک زیبا فضای سبز بسیار گسترده ای دارد و یکی از مکان های تفریحی شهر کابل به حساب می آید. مردم شهر کابل ساعت ها در این پارک می نشینند و از هوای تمیز آن استفاده می کنند.

محله ده افغانان

محله ده افغانان یکی از محله های شهر کابل است. این محله به واسطه خانه های رنگی خود جذابیت بصری خاصی پیدا کرده است و به یکی از نقاط و محله های دیدنی شهر کابل برای گردشگران تبدیل شده است.

جاهای دیدنی افغانستان - عکس از: عبدالرئوف نیازی
جاهای دیدنی افغانستان – عکس از: عبدالرئوف نیازی

کاخ سلطنتی دارالامان

کاخ سلطنتی دارالامان قرار بود سمبل درخشانی از آینده مدرن افغانستان باشد اما اکنون به دلیل بمباران به ویرانه تبدیل شده است. دارالامان یکی از جاهای دیدنی افغانستان است که در ویرانه‌های خارج از شهر کابل قرار گرفته است. امان الله خان، حاکم افغانستان بین سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۹، دستور ساخت این بنای چشم‌گیر را صادر کرد، قصد داشت این کاخ محور و مرکز جدید پایتخت کشور باشد. این منطقه قرار بود شهرکی باشکوه و با سبک اروپایی باشد.

یادبود شیر مرجان

قبل از جنگ داخلی در اواسط دهه ۱۹۹۰، باغ وحش کابل حیوانات عجیب و غریب را در خود جای داده بود که متأسفانه، بیشتر آنها در طی جنگ کشته شدند و یا فرار کردند. اما برخی از آنها در اسارت و عذاب درگیری‌ها بودند. مشهورترین حیوان باغ وحش شیر مرجان بود. این شیر توسط باغ وحش کلن به کابل اهدا شد.

موزه ملی افغانستان

موزه کابل زمانی یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از جاهای دیدنی افغانستان است. نمایشگاهی که از سکه‌های طلای هلنیستی گرفته تا مجسمه بودایی و برنزهای اسلامی را در خود دارد و بر موقعیت افغانستان در چهار راه آسیا شهادت می‌دهد. این موزه در سال ۱۹۱۹ افتتاح شد متأسفانه به سرعت در خط مقدم جنگ وحشتناک مجاهدین برای کابل قرار گرفت. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ این موزه به عنوان پایگاه مجاهدین مورد استفاده قرار گرفت. در این دوره موزه به غارت رفت. همزمان با این غارت، طبقه دوم این موزه در اثر حمله آسیب دید.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

موزه مین عمر

یک از مکان های دیدنی افغانستان موزه مین عمر است که در آن انواع مین‌های استفاده شده در جنگ افغانستان همراه سایر سخت‌افزارهای جنگی که در دهه‌های اخیر در افغانستان به کار رفته بودند؛ به نمایش گذاشته شده‌اند. افغانستان‌های یکی از پر مین‌ترین کشورهای جهان است که قربانیان غیر نظامی زیادی داشته است. به طورغم‌انگیزی این مین‌های دفن شده در زمین جان و یا دست و پای کودکان کنجکاو و بازیگوش زیادی را گرفته‌اند. قبل از رفتن به موزه مین عمر در جریان باشید که بدون هماهنگی به شما اجازه بازدید از موزه را نمی‌دهند و لازم است ابتدا از طریق دفتر اصلی OMAR در کابل هماهنگی لازم را انجام دهید.

آرشیو ملی

آرشیو ملی افغانستان با داشتن بیش از ۱۵۰۰۰ سند در اواخر قرن نوزدهم توسط عبدالرحمن خان برای پسرش احداث شد. در این آرشیو اسناد مهمی در معرض نمایشند که بعضی از آنها نسخه اصلی و بسیار با ارزش هستند. از جمله پیمان با امپراتوری انگلیس در ۱۹۱۹ که سرانجام استقلال کامل را به افغانستان اعطا کرد. همراه با این اسناد روزنامه‌ها، عکس‌ها و اسکناس‌های قدیمی هم در این آرشیو موزه نگهداری می‌شود.

بند قرغه

قرغه، سد و ذخیره‌گاهی آبی نزدیک کابل است که امکانات لازم برای تفریحاتی همچون قایق‌‌سواری، موج‌سواری، و گلف در اطراف آن فراهم، و هتلی نیز بر کرانه‌اش ساخته شده است. سد قرغه را در سال ۱۹۳۳ میلادی ساخته‌اند. ارتفاع سد ۳۰ متر، طول آن ۴۵۰ متر و مساحت آب‌گیر نیز بیش از ۴۸ کیلومتر مربع است.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

جاهای دیدنی هرات

ارگ هرات

ارگ هرات در بالای شهر هرات قرار دارد و قرن‌هاست که آنجا قرار دارد. ارگ هرات از قدیمی‌ترین بناهای هرات است که گفته می‌شود روی پایه‌های قلعه ساخته شده توسط اسکندر، بنا شده است. تا سال ۲۰۰۵ ارگ هرات، پادگان نظامی و زندان بود ولی پس از آن به بخش جهانگردی اهدا و مبدل به یکی از مکان‌های دیدنی افغانستان شد. ۱۸ برج ارگ هرات ۳۰ متر از سطح زمین بالاتر هستند و ضخامت دیوارهای آن ۲ متر است. متأسفانه، بیشتر کاشی‌کاری‌ها در بخش از دیوار شمال غربی به نام «برج تیموری» از بین رفته است. زمین لرزه‌های به ارگ ​​آسیب زیادی وارد کردند. فاتحان گوناگونی قلعه ارگ ​​را غارت کردند.

مسجد جامع هرات

مسجد جامع هرات توسط غوریان بنا شد و بعدا توسط چندین حاکم دیگر تجدید بنا شده است. حاکمان گوناگونی که بر هرات مسلط بودند تیموریان، صفویان، مغول‌ها و ازبک ها؛ همه به نوعی بر ساختار این مسجد تاثیر گذاشته‌اند. مولانا عبد الرحمان جامی بزرگترین شاعر هرات و یکی از بزرگ‌ترین شاعران صوفی است که به فارسی می‌نوشت در سال ۱۴۹۲ درگذشت. بارگاه این شاعر بزرگ در درون محوطه مسجد جامع و زیر یک درخت پسته قرار گرفته و از جاهای دیدنی افغانستان برای علاقه‌مندان به شعر فارسی است.

مقبره گوهرشاد

مقبره گوهر شاد در یک پارک کوچک قرار گرفته که در حال حاضر در حال اصلاح مجدد و گسترده است. درب سنگ قبر گوهر شاد به طور معمول قفل است، اما سرایدار می‌تواند آن را برای شما باز کند. داخل مقبره به زیبایی با رنگ آبی و قرمز تزیین شده است. همچنین آرامگاه میرعلی شیر نوایی، نخست وزیر سلطان بایکارا هم در این مقبره واقع شده است.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

مقبره شاهزاده عبدالله و شاهزاده قاسم

دو زیارتگاه در جاده اصلی هرات در جنوب مجتمع مصلا قرار دارند که از جاهای دیدنی افغانستان هستند. این دو زیارتگاه در اواخر قرن پانزدهم ساخته شدند و مقبره دو شاهزاده، عبدالله و قاسم است که در قرن هشتم فوت کردند. بیرون مقبره آجری ساده با قوس‌های آجری است ولی فضای داخلی آن با کاشی کاری تزیین شده است که احتمالا بهترین کاشی کاری بازمانده از قرون وسطایی هرات و یکی از بهترین دیدنیهای افغانستان هستند.

جاهای دیدنی مزارشریف

حرم حضرت علی (ع)

گنبدهای دوقلوی آبی حرم حضرت علی (ع) یکی از جاهای دیدنی افغانستان در مزارشریف هستند که زائران از سراسر کشور برای ادای احترام به ایشان، به مزار شریف می‌آیند. طبق اعتقادات مسلمان، ادعا می‌شود که حضرت علی (ع) در نجف عراق، در نزدیکی محلی که در سال ۶۶۱ قمری به قتل رسیده است، دفن شده است. اما افغان‌ها داستان دیگری می‌گویند که پیروان حضرت علی (ع) پیکر وی را مخفیانه در نزدیکی بلخ دفن کرده‌اند. محل دفن امام به دلیل ترس تا مدت‌ها مخفی باقی ماند تا اینکه در قرن دوازدهم حضرت علی (ع) به خواب بزرگان بلخ ظاهر شد تا محل دفن خود را آشکار کند.

مسجد کبود مزارشریف

یکی از زیباترین مساجد افغانستان را باید مسجد کبود مزار شریف دانست. در این مسجد کاشی‌های آبی غوغا می‌کنند. دربارۀ هویت این مسجد داستان‌های بسیاری نقل شده است. بعضی معتقدند که مزار حضرت علی (ع) در این منطقه قرار گرفته است. هرچند که درستی این باور ازنظر بیشتر مسلمانان رد شده و مزار این حضرت به شهر نجف نسبت داده می‌شود، اما مزیّن شدن مسجد کبود با نام علی (ع)، سبب شده است که این مسجد از نگاه خیلی‌ها ارزش بالایی داشته باشد.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

جاهای دیدنی جلال آباد

طبیعت جلال آباد

ولایت ننگرهار یکی از پنج ولایت بزرگ افغانستان محسوب می‌شود. شهر جلال آباد به عنوان مرکز این ولایت شناخته می‌شود. جلال آباد، شهر طبیعت افغانستان در قسمت شرقی این کشور به لطف مناطق بزرگ سبز و آب‌های اطراف، یکی از زیباترین شهرها و از جاهای دیدنی افغانستان است. این شهر توسط امپراطور مغول اکبر بنا شد و به دلیل آب و هوای گرمش، منطقه‌ای محبوب برای حکمرانان در زمستان بود. این شهر زمانی پایگاه بوداییان بود اما بیشتر آثار آنها امروزه نابود شده‌اند. در زمان حکومت احمد شاه دورانی جلال آباد محلی برای مبارزات نظامی بود. غارهای اطراف آن به عنوان پایگاه مجاهدین مورد استفاده قرار گرفتند و سپس میزبان اردوگاه‌های آموزشی القاعده بود. این شهر به دلیل مناظر طبیعی و پارک‌هایش از دیدنیهای افغانستان است. باغ نیملا، باغ‌های سراج العمارت و باغ کوکب از جمله معروف‌ترین پارک‌های جلال آباد است.

قصر تاریخی سراج العمارت

قصر تاریخی «سراج العمارت» یکی از قصرهای قدیمی در شهر جلال ‌آباد افغانستان مربوط به دوره امیر حبیب‌الله خان است. در واقع این قصر در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار از سوی «امیر عبدالرحمن خان» برای پیشبرد زمامداری اش ساخته شده بود.

جاهای دیدنی قندهار

حرم بابا ولی

حرم بابا ولی از جاهای دیدنی افغانستان در کنار رودخانه ارغنداب است گل آقا شیرزای، فرماندار پیشین قندهار، جنگجو و فرمانده سابق مجاهدین، برای احترام به یکی از افراد ارجمند قبیله خود، این حرم را با هزینه میلیون‌ها دلار ساخت. در کنار این جاذبه گردشگری افغانستان منظره‌ای عالی از دره ارغنداب چشم نوازی می‌کند. زیارتگاه‌های در چند سطح روی تپه ساخته شده و با مرمر آیینه تزیین شده است

خرقه شریف

خرقه شریف، حرمی مقدس واقع در قندهار افغانستان است. این حرم درست در جوار مسجد کاهندار و روبروی ساختمان فرمانداری قرار دارد و از جاهای دیدنی افغانستان در قندهار است. قسمت بیرونی ساختمان از مرمر سبز پوشیده شده و سطوح کاشی‌کاری شده و طاق‌های زیبا با نقره زیباسازی شده‌اند. خرقه‌ای که داخل مسجد قرار دارد به ندرت دیده می‌شود چون درب بخش مربوط به خرقه قفل است. بنابر گفته‌ها این خرقه توسط حضرت محمد (ص) پوشیده شده است. در زمان طالبان ملاعمر این خرقه را به تن کرد و ادعایی خدایی داشت. ولی پس از سقوط طالبان مجدد به حرم بازگردانده شد. این مکان به عنوان یکی از میراث ملی افغانستان معروف است.

مسجد عیدگاه

یکی از بزرگ‌ترین مساجد افغانستان، مسجد عیدگاه قندهار تقریبا در فاصله ۲۵ متری دانشگاه قندهار قرار دارد. هزینه ساخت این مسجد بزرگ و محوطه اطراف آن که هزاران نمازگزار را در خود جای می‌دهد، توسط ملا عمر تامین شد. این بنا یکی از جاهای دیدنی افغانستان است.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

جاهای دیدنی بامیان

مجسمه های بودا

در سال ۲۰۰۱ تعداد زیادی از میراث تاریخی و فرهنگی افغانستان در بمباران‌های طالبان نابود شدند. بوداهای بامیان به دلیل عمر طولانی، فرسوده بودند ولی طالبان تیر نهایی را زدند و در عرض چند دقیقه این میراث پیش از اسلام افغانستان را نابود کردند. از زمان ساخت مجسمه‌های بودا در بامیان، این مجسمه‌ها بزرگ‌ترین مجسمه‌های بودایی بودند که با شکوه در میان دشت‌های بامیان افغانستان قد علم کردند. واروکانا ۵۳ متر و شکایامونی ۳۵ متر ارتفاع داشتند. مجسمه‌های بودای کوچکتر نیز در اطراف این دو مجسمه قرار داشتند. که البته بیشتر آنها ویران شدند.

دریاچه آژدهار

در پنج کیلومتری غرب بامیان، دریاچه آژداهار یا دره اژدها قرار دارد که در آنجا بقایای متعلق به یک موجود هیولایی را پیدا خواهید کرد که زمانی سبب وحشت منطقه شده بود. بر اساس داستان‌ها، این اژدها هر روز با دختران باکره تغذیه می‌شد. تمام تلاش‌ها برای کشتن آن برای سال‌ها بی نتیجه بود ولی بلاخره این اژدها توسط حضرت علی (ع) کشته شد. نفس آتشین اژدها در مباره با مولا به گلبرگ‌های لاله تبدیل و باعث آرام شدن اژدها شد. سپس مولا با شمشیر ذوافقار خود این هیولا را به دو نیم کرد. امروزه دهکده جدید در این دره ساخته و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری افغانستان شد. گفته می‌شود هنوز هم صدای ناله اژدها در این دره شنیده می‌شود.

پارک ملی بند امیر

بند امیر، اولین پارک ملی افغانستان، در ولایت بامیان واقع شده است. این پارک متشکل از ۶ دریاچه عمیق است که با نوعی سنگ آهک متخلخل موسوم به تراورتن از هم جدا شده‌اند. این دریاچه‌ها در کوه‌های هندوکش قرار گرفته‌اند. ساکنان منطقه غالبا از نژاد هزاره‌ و عمدتا شیعه هستند. پس از به ثبت رسیدن این پارک در سال ۲۰۰۹ اداره‌‌ای برای حفاظت از آن تاسیس شد.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

شهر ضحاک (شهر سرخ)

دیگر اثر تاریخی بامیان، ویرانه‌های شهر ضحاک یا شهر سرخ است. این شهر در روزگاران قدیم ۳۰۰۰ سکنه داشت و سرانجام در سال ۱۲۲۲ میلادی به دست چنگیزخان ویران شد. علت اینکه گاهی این شهر را شهر سرخ می‌خوانند، صخره‌ها و دره‌های سرخ‌رنگ اطراف آن است. طبق یکی از افسانه‌های محلی، در قدیم شاهی به نام ضحاک بر این دژ فرمان می‌رانده که برخی از اوصاف او شبیه ضحاک در شاهنامه فردوسی است.

جاهای دیدنی بلخ

مسجد نه گنبد

مسجد نه گنبد یا حج پیاده یکی از جاهای دیدنی افغانستان در بلخ است. این مسجد در ابتدا معبد بوداییان بود و بعد از ورود اسلام تبدیل به مسجد برای مسلمان شد. این مسجد تاریخی امروزه در وضعیت بدی قرار گرفته است. گنبد‌های آن کامل فروریخته و ستون‌های مسجد شکسته‌اند. اما هنوز هم جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

منارجنبان زادیان

منارجنبان زادیان قدیمی‌ترین منار و از جاهای دیدنی افغانستان که در چهل کیلومتری شرق بلخ قرار دارد .این منار در زمان سلجوقی‌ها توسط محمدبن‌علی برای حفاظت و راهنمایی کاروان‌هایی که از طرف شب به سمت دریای آمو در حرکت بودند بنا شده بود. شب‌ها در بالای این منار مشعل یا آتش افروخته می‌شد تا مسیر مشخص شود. در حال حاضر قسمت های بالایی این منار کلا تخریب شده و بخش پایینی آن هم وضع چندان مناسبی ندارند.

جاهای دیدنی افغانستان
جاهای دیدنی افغانستان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨