تنگه چاهکوه قشم | Qeshm

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تنگه چاهکوه قشم

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با تنگه چاهکوه قشم آشنا خواهیم کرد . برای آشنایی بیشتر با این جاذبه دیدنی در جزیره قشم در جنوب کشورمان با ما همراه باشید.

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است. این تنها مشخصه این جزیره زیبا نیست. بلکه به جرات می توان گفت که جزیره قشم جزیره شگفتی هاست. قشم با طبیعت شگفت انگیزش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران می باشد. قشم علاوه بر مراکز خرید متعدد دارای جاهای دیدنی بسیاری نیز می باشد. جزیره قشم به‌ دلیل داشتن غارها، جنگل‌ها، دره‌ها، سواحل زیبا و مراکز خرید مختلف یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است.

دره چاه‌کوه یا تنگه چاه‌کوه (Chahkooh Canyon) یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم در استان هرمزگان است. این دره در فاصله 70 کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب قرار دارد. دره چاهکوه با دیواره هایی به ارتفاع 100 متر نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که به تأیید یونسکو رسیده‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می شود، ولی به تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می شود. این دره از چهارسو، چهارتنگه دارد که در جاهایی دیواره ها به هم می رسند و فاصله 2 دیواره از هم شاید به حدود نیم متر برسد. دیواره های بلند این دره باعث شده است فضایی ساکت وکم نور و گاها وهم انگیز ایجاد شود.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

دلیل اصلی به وجود آمدن این دره و دره های مشابه اطراف آن شکستگی های ایجاد شده در یک طاقدیس بزرگ است. طاقدیس ها چین‌خوردگی‌های طاق‌مانند زمین هستند که در ایجاد جاذبه دیگری در قشم به نام گنبد نمکی نمکدان (طولانی‌ترین غار نمکی جهان) نیز تاثیر داشته اند. نیروهای طبیعی باعث شده اند تا یک گسل، یک کوه سنگی یکپارچه را به صورت ضربدری برش دهد و چهار تنگه را ایجاد کند که در یک نقطه به هم برخورد می کنند. آنچه که در تنگه چاهکوه مشاهده می شود در نتیجه سال ها فرسایش سنگ های رسوبی به وسیله باد، آب باران، بارش های سیل آسا و شدید و نور آفتاب شکل گرفته است.

در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است. البته شاید بتوان هنوز هم قداست را در این مکان جستجو کرد چرا که قدرت پروردگار در جای جای آن خودنمایی می کند.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

در قدم به قدم این دره با اشکالی شگفت انگیز همچون شیارها و خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی مواجه می شوید و جوی های سنگی در کف دره نیز دیده می شوند. در قسمت هایی از دیواره صدف ها نیز خودنمایی می کنند که می توانند ردپایی از حضور آب دریا در گذشته باشند.

بهترین فصل سفر به چاهکوه

 جزیره قشم یکی از مناطق گرمسیری ایران است و توصیه می شود که در پاییز و زمستان و یا ایام نوروز تا اواسط اردیبهشت به آنجا سفر کنید. در ابتدای بهار  این جزیره آب و هوای تقریبا مطبوعی دارد و مسافران زیادی را به ویژه در ایام نوروز به سوی خود می کشاند. تا اواسط اردیبهشت هم می توانید بر روی سفر به این جزیره حساب باز کنید اما پس از آن اگر طاقت گرما را دارید به سوی قشم بروید. با کاهش دما در این دو فصل، هوای قشم مطبوع تر خواهد بود و امکان سفر را برای شما فراهم می کند. به ویژه در دی و بهمن بازار سفر به قشم داغ داغ است.

تفریحات تنگه چاهکوه

  • عکاسی
  • سنگ نوردی
  • تماشای آسمان شب
تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

اقامت

برای اقامت در جزیره قشم گزینه های زیادی پیش رو دارید. هتل ها و مسافرخانه های زیاد با قیمت های مناسب در جزیره قشم وجود دارد. همچنین سراسر جزیره پر از اقامتگاه های بوم گردی است و 2 تا از آنها در نزدیکی چاهکوه قرار دارند. کمپینگ هم یکی دیگر از گزینه های شماست. چاهکوه یکی از مکان های محبوب برای کمپ به شمار می رود.

امکانات

در روستای چاهوی شرقی سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی و رستوران وجود دارد که فاصله کمی تا تنگه دارند و می توانید به آنجا بروید. در ابتدای تنگه نیز محل پارک ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروش صنایع دستی و سوغات را خواهید دید اما درون تنگه هیچ امکاناتی وجود ندارد چرا که موجب آسیب به جلوه بصری تنگه و شکل آن می شود.

دسترسی

به منظور دسترسی به تنگه چاهکوه باید به سمت استان هرمزگان و جزیره قشم بروید. سپس به میدان درگهان این جزیره رفته و با طی کردن ۲۰ کیلومتر در جاده غربی آن به سمت روستای چاهوی شرقی بروید. بعد از این روستا حدود ۲ کیلومتر آن طرفتر نیز تنگه چاهکوه نمایان است.

تنگه چاهکوه قشم
تنگه چاهکوه قشم

ویدئو تنگه چاهکوه

آدرس: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهو شرقی

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 تا 17:00

هزینه بازدید: 5000 تومان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨