باغ چشمه بلقیس ، بهشت شهرستان چرام | Choram

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ چشمه بلقیس

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با باغ چشمه بلقیس آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این نقطه سبز در شهر چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با ما همراه باشید.

چرام نام سرزمینی زیبا با آب و هوای دلپذیر در رشته کوه های مرتفع زاگرس است. آب و هوای دل انگیز، چشمه ها و رودخانه های فراوان ییلاقی و قشلاقی و نقاط کوهستانی منحصر به فرد این شهرستان سبب شده است تا به عنوان یکی از مهمترین قطب ها و جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد شناخته شود. شهر چرام دارای مکانهای دیدنی از جمله باغ چشمه بلقیس، سد و تنگه شراب گرو،باغ عمران و آبشار الوان طسوج و … می باشد. در این مطلب شما را با باغ چشمه بلقیس، نگین سبز شهرستان چرام آشنا خواهیم کرد . در ادامه همراه ما باشید.

باغ چشمه بلقیس (Cheshme belghais garden) باغی است که در 9 کیلومتری شرق شهر چرام در مسیر جاده چرام-گچساران واقع شده است، این چشمه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است. از سابقه و قدمت این باغ اطلاع کاملی در دست نیست، اما آنچه امروز با نام باغ چشمه بلقیس شناخته می‌شود از اوایل دوره پهلوی برجای مانده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


باغ چشمه بلقیس
باغ چشمه بلقیس

برخی بر این عقیده‌اند که وجه تسمیه این باغ که به نام چشمه بلقیس نام گرفته است به جهت این بود که بلقیس در اساطیر ایرانی به عنوان نماد زیبایی ذکر شده بود، بر این اساس، این نام برای باغ انتخاب شده است و مکان با نام باغ بلقیس نام‌گذاری شده است و بعدها با عنوان چشمه بلقیس معروف شد.

برخی از اهالی چرام بر این عقیده‌اند که سابقه این باغ به زمان ساسانیان می‌رسد و علت نامیدن آن به باغ بلقیس این است که در عهد ساسانیان بانی باغ زنی با نام بلقیس بوده است و باغ را با نام اختصاصی وی، باغ بلقیس نامیده‌اند. این روایت که توسط اهالی چرام گفته می‌شود یک روایت شفاهی است و سندی رسمی برای تایید آن به دست نیامده است و تنها در برخی سفرنامه‌ها با نام اسکندریه از آن یاد شده است، که برخی این نام را به یکی از بانیان باغ به اسم اسکندر چرامی نسبت می‌دهند.

این مکان در سال 1324 توسط دو برادر به نام های اسکندر خان چرامی و جان محمد خان چرامی با صرف وقت و هزینه بسیار زیاد احیاء و آباد شد. این مکان از آن زمان تاکنون یکی از پر جاذبه‌ترین باغ‌های سنتی ایرانی و از پر رونق‌ترین مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و جنوب ایران شناخته می‌شود.

تاریخچه باغ

باغ چشمه بلقیس تا قبل از سال ۱۳۲۳ یک بیشه زار از درختان بید و زبان گنجشک بود و در سال ۱۳۲۳ کار احداث باغ به شکل امروزی آغاز شد، ابتدا درختان بید و سایر علف‌ها و بوته‌های هرز ریشه کن شدند و سپس آب چشمه‌های موجود در باغ با لوله گذاری هدایت شد و جویبارها ساخته شدند، سپس باغ سنگ‌فرش شد و کلکسیونی از درختان زینتی به روش‌های مختلفی تهیه گردیده و در باغ کاشته شد. در وسط باغ گودالی وجود داشت که حین حفاری و ساخت حوض مرکزی در آن گودال بقایای حوض قدیمی پیدا شد که مربوط به معماری قدیمی آن می‌باشد. کار احداث باغ کنونی در سال ۱۳۳۶ پایان یافت.

باغ چشمه بلقیس
باغ چشمه بلقیس

در سال ۱۳۹۳ مجددا باغ نوسازی شد که حین این نوسازی آبشار مصنوعی و پل‌های شیشه‌ای، نوسازی حوض مرکزی و همچنین افزایش تعداد سکوهای مخصوص اسکان خانواده در داخل باغ و در کنار باغ آلاچیق‌هایی برای اسکان شبانه‌روزی مسافران ایجاد گردید.

درختان سرو، انار، ليموترش و شيرين، سيب،بيد مجنون، انگور و نخل هاي تزئيني و گياهان متنوع ديگر، مجموعه پيچيده و شگفت انگيزي را فراهم آورده كه آدمي را به اين فكر وا مي دارد كه سازنده آن از تمام نقاط، نقبي به گياهان زده است.

معماری باغ

نظام آبیاری این باغ بر اساس فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمه فرعی می‎باشد که بوسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان می‎یابد و آب مازاد آنها بوسیله جویی بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می‎شود. این استخر زیبا به شعاع 10 متر و عمق 1/5 متر بصورت دایره و دارای سه ورودی و یک خروجی می‎باشد که آب چشمه از مسیر خروجی به رودخانه فشیان می‎ریزد. این استخر، باغچه ‎ای به قطر 4 متر که پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گلهای زیبا و متنوع است را در آغوش گرفته است.

باغ چشمه بلقیس
باغ چشمه بلقیس

در بخش شمال غربی باغ یک برج استوانه‌ای به ارتفاع ۱۵ متر و قطر ۷ متر قرار دارد. در قسمت شرقی باغ صخره‌ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر وجود دارد که محل آبشار باغ می‌باشد که این آبشار در نوسازی سال ۱۳۹۳ به صورت مصنوعی ایجاد گردید.

برای اسکان خانواده‌ها در درون باغ سکو‌هایی برای نشتن خانواده‌ها و همچنین منقل‌هایی از جنس سیمان برای طبخ انواع کباب وجود دارد. برای اتراق و اسکان شبانه‌روزی نیز تعدادی آلاچیق در بخش شمالی باغ احداث گردیده است. باغ مجهز به سرویس بهداشتی در درون باغ و همچنین در ورودی باغ دکه‌هایی نیز برای تهیه انواع خوراکی و … وجود دارد. باغ دارای سیستم برق رسانی برای نور چراغ‌های درون باغ و پمپاژ اب آبشار باغ می‌باشد.

باغ چشمه بلقیس
باغ چشمه بلقیس

بهترین زمان بازدید

طبیعی است که چون این منطقه جزی مناطق گرمسیری و خشک محسوب می‌شود تنها در فصل بهار و اوایل تابستان می‌تواند طراوت و سرسبزی خود را حفظ کند و در فصل‌های پاییز و زمستان تصاویری پاییزی و زمستانی دارد و تمام طبیعت با طراوت و سرسبزی آن رو به خشکی می‌رود. بنابراین گردشگرانی که قصد بازدید از این باغ زیبا را دارند باید در فصل بهار به این منطقه سفر کنند. زیباترین چهره این باغ زیبا در اردیبهشت و خرداد خودنمایی می‌کند.

سالانه 600 تا 700هزار گردشگر از باغ “چشمه بلقیس” چرام واقع در شهر چرام مرکز شهرستان چرام در 220 ‪ کیلومتری جنوب غرب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دیدن می‌کنند.

Photo: Seyed Amin Sedaghaty Nia
Photo: Seyed Amin Sedaghaty Nia

در کنار باغ چشمه بلقیس باغ عمران وجود دارد که تاریخ ساخت ان با تاریخ ساخت باغ چشمه بلقیس یکی می‌باشد، ولی این باغ در اختیار شهرداری می‌باشد و امکان بازدید برای عموم فراهم نمی‌باشد، ساختار باغ تا حد زیادی شبیه به باغ چشمه بلقیس می‌باشد و دارای یک حوض مرکزی می‌باشد. چشمه برکنا نیز معماری شبیه با باغ چشمه بلقیس دارد و در فاصله ۱ کیلومتری باغ چشمه بلقیس در شالیزارهای چرام قرار دارد.

باغ چشمه بلقیس
باغ چشمه بلقیس

آدرس: ایران، استان کهگیلویه و بویراحمد، 9 کیلومتری شرق شهر چرام در مسیر جاده چرام-گچساران

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 07:00 الی 22:00

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨