آشنایی با باغ دلگشا شیراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ دلگشا شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با باغ دلگشا شیراز آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با باغ دلگشا تا آخر این مقاله با مجله گردشگری و سفر تاپ توریست همراه باشید.

شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد.

استان فارس و شهر زیبای شیراز جاذبه های گردشگری بسیاری دارد از جمله تخت جمشید، پاسارگاد، حافظیه، آرامگاه سعدی، باغ عفیف آباد، مسجد نصیر الملک، باغ ایرانی، نقش رستم، مسجد و حمام وکیل و … . یکی از دیدنی های زیبا و بی نظیر شیراز باغ دلگشا می باشد که در این مقاله آن را به شما معرفی می کنیم.

کوروش کبیر اولین شخصی است که در ایران شخصا دستور داده بود که باغ پاسارگاد ایجاد شود. از این رو شهر شیراز با داشتن آب و هوا و سرزمینی مناسب برای ایجاد باغ، شهری است که دارای باغ‌های مختلف و زیبای ایرانی است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


باغ دلگشا (Delgosha Garden) باغی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است که در شیراز، به طور دقیق‌تر در سمت جنوب تنگ آب‌خان و در دامنه‌ی کوهستان قرار گرفته ‌است. این اثر زیبا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصربه‌فرد دارد؛ اول در مسیر عبور جوی آب قرار دارد. دوم این که با دیوارهای بلند محصور است و سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد.

باغ دلگشا کهن‌ترین باغ شیراز است که در گذر تاریخ بارها ویران و از نو آباد شده است. در فصل بهار عطر شکوفه‌های سه هزار درخت بهار نارنج در این باغ می‌پیچد که هوش از سر بازدیدکنندگان می‌برد. آبنماها، فواره‌ها و جوی‌های این باغ به سبک باغ ایرانی طراحی شده است و داخل آن نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران ساخته شده که امروز به عنوان موزه تغییر کاربری یافته است. همچنین نورپردازی بسیار زیبای مجموعه آن را به مکانی جذاب برای قدم زدن در شب تبدیل کرده است.

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا شیراز

پیشینه

باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی شیراز بوده و در ناحیه آرامگاه سعدی قرار دارد. پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان می‌رسد.  باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده، به گونه‌ای که در نوشته‌ها و نقاشی‌های به جا مانده از جهانگردان اروپایی در آن دوران از نام باغ هم فراوان یاد شده‌است.

در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

معماری

طول این باغ مستطیل شکل، در حال حاضر 360 و عرض آن 160 متر است و مساحتی در حدود 57000 مترمربع دارد و ظاهر آن آمیزه ای از باغ جهان‌نما و باغ ارم را در ذهن تداعی می‌کند. این باغ به سبک باغ‌های ایرانی ساخته شده است؛ شکل مستطیل، قرار گرفتن بنای اصلی در وسط باغ و محل تقاطع دو خیابان شمالی-جنوبی و شرقی-غربی باغ، همچنین جریان داشتن عنصر آب جزو ویژگی‌های معماری باغ ایرانی است که در دلگشا به چشم می‌خورد.

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا شیراز

عمارت باغ به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده ‌است که از یک تالار با چهار شاه‌نشین شکل گرفته‌ است. این عمارت دارای سه طبقه و یک ایوان با دو ستون است. ساخت این عمارت در دوره زندیه انجام گرفته ‌است. این عمارت دارای آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی آراسته به نقش گل و بته است. این عمارت دو در ورودی در دو سوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی و رو به استخر روبروی ساختمان دارد، ایوان و بارگاهی که نشانگر روزگار شکوه باغ است.

ورودی اصلی باغ از سمت جنوب است. هنگامی که پا به درون دلگشا می‌گذارید با حوض هشت ضلعی و فواره زیبایی روبرو می‌شوید که آب‌های جاری در جوی‌های اصلی و فرعی باغ، در نهایت به آن می‌ریزد. در ادامه، خیابان اصلی باغ شما را به مرکز راهنمایی می‌کند. در باغ‌های ایرانی معمولا چهار نهر به مرکز باغ متصل می شوند و باغ را به ۴ قسمت تقسیم می کنند و به این ترتیب الگوی چهارباغ شکل می‌گیرد. در وسط چهار خیابان اصلی، نهر آب دل‌انگیزی جریان دارد. آب زلال و خنک قنات گازاران سعدی که از روزگار گذشته تاکنون، باغ دلگشا و کشتزارهای اطراف را آبیاری کرده، در این جوی‌‌ها جاری است.

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا شیراز

کوشک باغ دلگشا

ساختمان کوشک باغ دلگشا شیراز به شکل یک تالار است که دارای چهار شاه نشین به سبک معماری عمارت های ساسانیان بیشاپور بوده و در سه طبقه می باشد و دارای آیینه کاری و گچ بری هایی از نقوش گل و بته است. این عمارت بزرگ سه طبقه ای، دو درب ورودی در دو طرف ساختمان داشته که علاوه بر چهار شاه نشین شامل یک تالار بزرگ نیز می باشد. ایوان بزرگی با دو ستون در طبقه میانی آن وجود دارد که رو به استخر بوده و در سقف عمارت نیز اشعاری از شوریده شیرازی به خط نستعلیق به صورت بی نظیری نوشته شده است. این سقف چوبی ، با گچبری های فوق العاده به همراه آینه کاری و نقاشی هایی از رنگ روغن، زیبایی های این عمارت را دو چندان کرده است. باغ دلگشا در حدود نیم قرن پیش در اختیار دختر قوام الملوک و همسرش ناظم الملک بود و هم اکنون این باغ تاریخی در اختیار شهرداری شیراز است.

کلاه فرنگی باغ  دلگشا

در لحظه ورود به ساختمان کلاه فرنگی، با یک تالار بزرگ روبرو می‌شویم که چهار شاه‌نشین دارد. ایوان‌ها، سقف‌ها و دیوارهای مختلف بنا با آیینه‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌هایی از گل و بته آراسته شده‌ است. دو طرف کلاه فرنگی دو در ورودی قرار دارد. درهاى بیرونی و درونی ساختمان همگى از چوب ساج هستند و بر روى آنها منبت‏‌كاری‌‏هايى بسيار ظريف ايجاد شده است. طبقه‌ همکف یک هشتی وسیع است که چهار شاه‌نشین در اطراف آن ساخته‌اند. در میانه شاه‌نشین، حوض هشت ضلعی با کاشی‌های آبی رنگ به چشم می‌خورد که با فواره آبش منظره ای رویایی به ساختمان می‌بخشد. در طبقه دوم، تالار بزرگی را خواهید دید که پنجره‌های چوبی مشبک دارد و به حوض پیش روی ساختمان و نمای جلوی باغ مشرف است. سقف اصلی ساختمان، گنبد مانند است و هواکش و نورگیری در میان آن قرار دارد.

باغ دلگشا شیراز
باغ دلگشا شیراز

دسترسی

باغ دلگشا در شمال شرق شیراز و در ضلع جنوبی تنگ آب خان واقع شده است که چند قدمی بیشتر با آرامگاه سعدی فاصله ندارد و پیاده از آرامگاه در کمتر از 5 دقیقه به آن خواهید رسید.

آدرس: ایران، استان فارس، شهر شیراز، سعدیه جنوبی، باغ دلگشا

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 23:00

هزینه بازدید: هزینه ورودی 1500 تومان می باشد ، اتباع خارجی 13.000 تومان

شماره تماس: 071-37309899

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨