ترمینال‌های تهران

رزرو بلیط اتوبوس از پایانه‌ های مختلف تهران

ترمینال‌های اتوبوسرانی تهران در پایتخت را اگر بشناسید ساده‌تر از هر زمان دیگری برای خرید بلیط اتوبوس می‌توانید اقدام کنید. پایتخت ایران، تهران، دارای پنج ترمینال اتوبوس‌رانی است که در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر واقع‌شده‌اند البته یکی از آن‌ها غیرفعال است. این ترمینال‌ها به مسافران امکان می‌دهند که به تمام نقاط ایران سفر کنند. ازآنجایی‌که شما ممکن است در یکی از مناطق زندگی کنید در ادامه قرار است به‌صورت جامع و کامل در مورد معرفی این پایانه‌ها به‌قصد رزرو بلیط اتوبوس به بهترین شکل ممکن مطالبی را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید که قرار است رزرو بلیط اتوبوس ساده‌تر از هر زمان دیگری برای شما دنبال شود.

رزرو بلیط اتوبوس از پایانه‌های مختلف تهران

فهرستی از ترمینال‌های اتوبوس‌رانی تهران

همان‌طور که اشاره شد چهار ترمینال فعال و یک ترمینال غیرفعال در تهران وجود دارد. از همین رو در ادامه از این ترمینال ها بیشتر با شما می‌گویم با ما باشید.

ترمینال غرب (ترمینال آزادی)

بزرگ‌ترین ترمینال مسافربری کشور با مساحت ۵۰ هکتار در شمال غربی میدان آزادی تهران واقع‌شده است. میدان آزادی، ابتدای بزرگراه آیت‌الله کاشانی آدرس دقیق این ترمینال است که در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد و به دلیل رفع مشکلات ناشی از تردد اتوبوس‌ها از جنوب تهران به شهرهای غربی و شمالی احداث گردید. می‌توانیم به دفاتر فروش بلیط شرکت‌های مسافربری برای رزرو بلیط اتوبوس در طبقه همکف قرار دارد در کنار فروشگاه‌های مختلف طبقه دوم، بانک شهر، مسجد در محوطه ترمینال، درمانگاه و اورژانس ۲۴ ساعته، اتاق مادر و کودک در طبقه دوم، کتابخانه در طبقه بالایی سالن انتظار، تلفن گویا پاسخگویی به سؤالات مسافران، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، صوتی تصویری و مواد غذایی در محوطه ترمینال، رستوران، کافی‌شاپ، اتوماسیون حمل بار، سالن استراحتگاه در محوطه ترمینال، سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه، کافی‌نت، آرایشگاه، جایگاه شارژ تلفن همراه، کارواش و پارکینگ اشاره داشته باشیم.

ترمینال جنوب (خزانه)

ترمینال جنوب (خزانه)

اگر بخواهیم اولین و قدیمی ترین ترمینال در شهر را به شما معرفی کنیم باید به ترمینال جنوب یا همان ترمینال خزانه اشاره‌ای داشته باشیم. این ترمینال در سال ۱۳۵۳ ساخته شده و آغاز به کار و افتتاح آن در ۱۳۵۷ بوده است. در جنوب تهران، در بزرگراه بعثت، روبروی کارخانه روغن نباتی قو واقع‌شده است. ترمینال جنوب وظیفه جابجایی مسافران به شهرهای مختلف کشور، به‌خصوص شهرهای جنوبی را بر عهده دارد. مساحت این ترمینال بیش از ۱۷ هکتار در سه‌طبقه است و خدمات رفاهی بسیاری ازجمله رزرو بلیط اتوبوس، اتاق مادر و کودک، نمازخانه، تلفن گویا، درمانگاه و اورژانس، خوابگاه رانندگان، کارواش، پارکینگ، غرفه‌های فرهنگی و فروش کتاب، قنادی، خرازی، رستوران، سایت کامپیوتر و آکواریوم را در این ترمینال می‌توانید شاهد باشید.

ترمینال شرق (ترمینال تهران‌پارس)

ترمینال شرق یا همان ترمینال تهران‌پارس دومین ترمینال بزرگ تهران است. این ترمینال در شرق تهران، در خیابان دماوند، سه‌راه تهران‌پارس واقع‌شده است. ساخت ترمینال شرق در سال ۱۳۶۰ آغاز شد و در سال ۱۳۶۱ به بهره‌برداری رسید. با مساحت حدود ۵٫۳ هکتار، امکانات رفاهی و خدماتی متعددی را به مسافران ارائه می‌دهد و می‌توانیم به اتاق مادر و کودک در سالن روبروی تعاونی ۱۵، نمازخانه در محوطه و شرکت مینی‌بوسی اشاره داشته باشیم.

ترمینال بیهقی (ترمینال آرژانتین)

ترمینال بیهقی یا همان ترمینال آرژانتین یکی از ترمینال‌های مهم و فعال در تهران است. این ترمینال در شرق میدان آرژانتین، در پارک‌سوار بیهقی واقع‌شده است. بیهقی در سال ۱۳۷۰ احداث و به بهره‌برداری رسیده است. شما در زمینی به مساحت ۱۳٫۵ هکتار می‌توانید، امکانات رفاهی و خدماتی متعددی مشاهده کنید. می‌توانیم به رستوران، فروشگاه‌های مواد غذایی و تنقلات، کتابخانه، کافی‌شاپ، نمازخانه، مسجد، اتاق مادر و کودک، تلفن همگانی، دستگاه‌های خودپرداز، خدمات بانکی، سفره‌خانه سنتی، اورژانس، دفترهای خدمات بیمه، خوابگاه رانندگان، پارکینگ، تاکسی‌رانی، مرکز معاینه فنی، کارواش، ویلچر برای معلولان، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب و بسیاری خدمات دیگر را شاهد باشید. ترمینال بیهقی به بسیاری از شهرهای داخلی ایران، مانند اصفهان، اهواز، مشهد، رشت، خرم‌آباد، همدان و همچنین به شهرهای خارجی مانند ترکیه، سوریه و عراق، اتوبوس دارد.

پایانه پونک (غیرفعال)

پایانه پونک که در شمال غرب تهران واقع‌شده بود، یکی از ترمینال‌های مسافربری تهران بود که به دلیل مشکلات فنی و عمرانی، در حال حاضر غیرفعال است. این ترمینال در میدان پونک، بلوار میرزابابایی، تقاطع سردار جنگل، جنب مرکز میوه و تره‌بار واقع‌شده است. بیشترین خدمات این پایانه به سمت شهرهای شمالی کشور بود. شاید کمبود مسافر، در سال‌های اخیر منجر به کاهش فعالیت این ترمینال و تعطیل شدن آن شده است. در حال حاضر، از فضای ترمینال پونک به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود. مسافرانی که قصد سفر از شمال غرب تهران رادارند، می‌توانند از ترمینال‌های دیگری مانند ترمینال غرب یا ترمینال جنوب استفاده کنند.

ترمینال‌های تهران

کلام آخر در مورد ترمینال‌های تهران

همان‌طور که در مقاله پیش رو مطالعه کردید پایتخت ایران دارای ۵ ترمینال اتوبوس‌رانی است که در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر واقع‌شده‌اند. ترمینال غرب (آزادی) که بزرگ‌ترین ترمینال مسافربری کشور با خدمات شبانه‌روزی است در میدان آزادی، ابتدای بزرگراه آیت‌الله کاشانی واقع شد است. ترمینال جنوب (خزانه) قدیمی ترین ترمینال تهران در بزرگراه بعثت، روبروی کارخانه روغن نباتی قو قرار دارد. ترمینال شرق (تهران‌پارس) دومین ترمینال بزرگ تهران در خیابان دماوند، سه‌راه تهران‌پارس است. در آخر هم ترمینال بیهقی (آرژانتین) در شرق میدان آرژانتین، در پارک‌سوار بیهقی به شما خدمات خود را ارائه می‌دهد.