آشنایی با مجموعه امیر چخماق یزد

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

میدان امیر چخماق یزد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با میدان امیر چخماق یزد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این مجموعه و میدان و مسجد آن در یزد در ادامه با ما همراه باشید.

یزد اولین شهر خشتی جهان در مرکز ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و ما را مهمان تماشای کویر و تاریخ می کند. هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار خشتی به یزد سفر می کنند تا با دیدن بناهای خشتی و حال و هوای کویری، روح دیرینه خود را سیراب نمایند و شکوه و قدمت تاریخ ایران زمین را با خود به یادگار ببرند. در سالهای اخیر شهر یزد بعنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

میدان امیرچقماق (Amir Chakhmaq Complex) نام میدانی در شهر یزد است. مجموعه امیرچقماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار که قدمت‌شان به دوره تیموریان می‌رسد. تکیه امیر چقماق در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیر چقماق در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. میدان امیرچقماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود.

میدان امیر چخماق یزد
میدان امیر چخماق یزد

کاربری اصلی میدان امیرچخماق در یزد، یعنی «رونق بخشیدن به شهر یزد»، حتی در عصر حاضر نیز تا حد زیادی به قوت خود باقی است و گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. هنوز هم که هنوز است، اجتماعات مهم مردم یزد در میدان امیرچخماق برگزار می‌شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


میدان امیرچخماق یکی از مهمترین میدان های تاریخی کشور است. این میدان که نماد شهر یزد به حساب می آید در امتداد خیابان سلمان فارسی قرار دارد و مسیرش ماشین رو است ولی قرار است که به زودی برای حفظ این مجموعه تاریخی به پیاده رو تبدیل شود.

اخیرا نمای این میدان با حوض و مجسمه های مسی بسیار جذاب تر و باشکوه تر شده است. در گوشه ای از این میدان نخل بزرگی را می بینید که از زمان صفویه در این محل قرار دارد و از آن در مراسم محرم استفاده می شود.

تاریخچه میدان

میدان امیرچخماق مربوط به قرن نهم هجری قمری و میدان شاه طهماسب، مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری، دو فضای عمده شهری بوده‌­اند که گذرهای اصلی و راسته بازارها، این دو فضای شهری را به هم متصل می­‌کردند.

مجموعه امیرچخماق، به عنوان یکی از مهم‌ترین مجموعه­‎های شهر یزد، در دوره‌­های مختلف تاریخی شامل فضاهایی چون مسجد، کاروانسرا، خانقاه، چاه آب سرد، آب‌انبار، بازار، بقعه و تکیه بوده ­است.

این مجموعه يادگاری از دوران حكومت اميرچخماق شامی است. جلال‌الدين اميرچخماق كه به دستور شاهرخ تيموری به حكومت يزد رسيد، با همکاری همسر خود فاطمه خاتون، آثاری چند در يزد بنا كرد که میدان امیر چخماق از جمله آنان است.

امروزه، در اثر تغییرات ایجادشده در شهر یزد و خیابان‌کشی در دوره‌های مختلف، میدان شاه طهماسب تخریب و ساختار جدیدی در ریخت شهر حاصل شده است.

معماری 

جداره اصلی تکیه امیر چخماق (که تنها جداره اصیل باقی مانده است)، شامل مجموعه غرفه‌­هایی با مصالح آجری است که در سه طبقه پوسته را شکل داده­ و به صورت پلکانی بر روی هم قرار گرفته‌­اند. این غرفه­‌ها در ۴ ردیف عمودی، به صورت دو طبقه و همچنین غرفه‌­هایی که در محور اصلی قرار گرفته‌اند و به صورت ۳ طبقه طراحی شده‌اند. این بخش از بنا نسبت به سایر طاق‌نماها، خود را تا ارتفاع بالاتری کشیده و همچنین دارای تزیینات مفصل کاشی‌کاری است.

این بخش احتمالا مکانی برای بزرگان شهر بوده تا به عنوان بالاترین مقا‌م‌­های دولتی در نقطه تمرکز تکیه قرار گیرند و به تماشای مراسم تعزیه بپردازند که در محوطه میانی (میدان) اجرا می‌­شد.

آثار تاریخی در میدان امیرچخماق

  • مسجد امیرچخماق
میدان امیر چخماق یزد
میدان امیر چخماق یزد
  • بازار حاجی قنبر

  • تکیه امیرچخماق

  • نخل تاریخی امیرچخماق
میدان امیر چخماق یزد
میدان امیر چخماق یزد
  • بقعه ستی فاطمه
  • آب انبارهای میدان امیرچخماق
  • مجموعه سهل بن علی

دسترسی

دسترسی به میدان امیر چخماق بسیار راحت است. اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید و می خواهید از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید می توانید از اتوبوس های خط پایانه دروازه قرآن – پایانه شهدای محراب و یا خط چهارراه بعثت – راه آهن استفاده کرده و در چهارراه شهدا پیاده شوید.

در ادامه گشت و گذار خود می‌توانید سری به دیگر دیدنی های یزد در آن حوالی مانند موزه آب، محله فهادان، مسجد جامع و غیره بزنید و از تماشا و بازدید از آن‌ها لذت ببرید.

  • آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی، چهار راه شهدا، میدان امیر چخماق
  • ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته
  • هزینه بازدید: بازدید از این مجموعه رایگان است.



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨