جاهای دیدنی کلات نادری
جاهای دیدنی کلات نادری

جاذبه های گردشگری کلات نادری، خراسان رضوی | Kalat Nader

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی کلات نادری

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی کلات نادری آشنا خواهیم کرد. در ادامه همره ما باشید.

کلات، نام شهرستانی در استان خراسان رضوی با گردنه‌ها و صخره‌هایی با شیب نزدیک به نود درجه می باشد که در 105 کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است . کلات یکی از تنها مناطقی است که به لطف این کوه‌ها و صخره‌ها توانست در مقابل حملات تیمور لنگ مقاومت کند.

این شهرستان به کلات نادری معروف است، چون نادرشاه در زمان حملات دشمن از این شهر به عنوان پناهگاهی طبیعی برای دفاع از خود استفاده می‌کرد. بهترین فصل برای بازدید از کلات، فصل بهار است.

در این فصل طبیعت سبز کلات دیدنی است و در مسیر جاده کلات به درگز که یکی از زیباترین جاده‌های این ناحیه است، می‌توانید چادرنشین‌ها را که به صورت پراکنده در دامنه کوه‌ها چادر زده‌اند و همچنین گله‌های بسیاری که در دامنه سبز کوه‌ها به چرا مشغولند، ببینید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کاخ خورشید کلات

این عمارت زیبای 3 طبقه، توسط اسرای هندی در منطقه کلات ساخته شده است. در این مجموعه 12 اتاق وجود دارد که با نقاشی و گچبری تزیین شده اند. در بین این نقوش، تصاویری از شاهزادگان نادری نیز به چشم می خورد. این بنای 8 ضلعی مدتی محل اقامت شاه و خانواده اش بود. سبک معماری عمارت خورشید بیشتر به سبک معماری مغولی – هندی شبیه است.جاهای دیدنی کلات نادری

مسجد کبود گنبد کلات

کافی است تنها ۲۰۰ متر از کاخ خورشید به سمت شرق بروید تا به مسجد کبود گنبد برسید که به دلیل کاشی های کبود رنگش این نام را برای آن انتخاب کرده اند.  گفته می شود بنای اصلی مسجد در دوران سلجوقیان  (سده‌ های پنجم و ششم هجری) در کلات نادری ساخته شده است و پس از آن نادر شاه آن را مرمت کرد و برخی از قسمت ها مانند بیتوتات و ایوان های اطراف را به بنای اصلی اضافه کرد.

پسر فتحعلی خان جلایر، یلنگتوش خان نیز یک بار این بنا را بازسازی کرد.جلایری ‌ها خاندان بزرگی بودند که از دیرباز  از طرف پادشاهان ایران ماموریت حکومت بر کلات نادری را بر عهده می گرفتند و بزرگشان فردی است به نام تهماسب قلی خان جلایر که در دستگاه نادرشاه از جایگاه بالایی برخوردار بود. اکنون هم زیر گنبد مسجد کبود گنبد کلات نادری سه سنگ قبر قدیمی به چشم می خورد که یکی‌ از آن ها متعلق به گور حمید محمد خان برادر یلنگتوش خان مرمت گر مسجد است.جاهای دیدنی کلات نادری

کتیبه نادری

آبشار ارتکند

آبشار زيباى ارتکند، در فاصله ۱۰۷ کيلومترى مشهد و در حدود ۴۰ کيلومترى شهرستان کلات، چشم هر گردشگرى را به خود خيره مى‌کند.‌برای رسیدن به آبشار ابتدا باید از روستای سررود (ارتفاع ۱۱۶۰ از سطح دریا) که در فاصله ۷ کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد گذر کنیم ، این روستا دارای آب و هوای خشک می باشد و کوههای تک خانه در ۸ کیلومتری غرب و سرشاو در ۳ کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند.

در مسیر دره پس از گذشتن از باغ ها و شالیزار ها و چندین مجموعه پرورش ماهی، به روستای کوچک ارتکند در فاصله ۵ کیلومتری سررود می رسیم که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۸۰ متر می باشد و رود ارتکند که از کوههای هزار مسجد سرچشمه می گیرد از کنار این آبادی می گذرد .جاهای دیدنی کلات نادری

آبشار قره سو

آبشار قره ‌سو در جنوب‌غربی شهرستان کلات نادری و در نزدیکی روستای قره سو واقع شده ‌است. کوه بیساماد در سه کیلومتری غرب و کوه هزار مسجد در پنج کیلومتری جنوب غربی این آبشار قرار گرفته‌اند. طبیعت زیبا و آب‌وهوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌‌های تنگ، موقعیت قره‌سو را ممتاز می‌کنند و وجود هشت آبشار، چشمه‌‌های خنک و نردبان‌‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار از عواملی هستند که مسافران را به خود جلب می‌کنند.

آنچه به زیبایی این آبشارها می‌افزاید، دره‌های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره‌هایی ۹۰ درجه است. مسير حرکت در اين دره‌ها بسيار تنگ، باريک و نيمه تاريک است و نردبان‌هاى فلزى براى يارى گردشگران در بخش‌هاى گوناگون وجود دارد.جاهای دیدنی کلات نادری

آب انبارهای روستای خشت

خانه گبرها در سررود



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)