بازارچه سنتی عودلاجان تهران
بازارچه سنتی عودلاجان تهران

بازارچه سنتی عودلاجان ، اولین بازارچه صنایع دستی تهران

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بازارچه سنتی عودلاجان

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری درباره بازارچه سنتی عودلاجان تهران که دارای بافت قدیمی است سخن خواهیم گفت. در ادامه با ما همراه باشید.

دو سال پیش وقتی برای گشت‌وگذار در بازار تهران و بافت قدیمی شهر به خیابان پانزده خرداد رفته بودم طاق تاریخی و زیبای بازارچه سنتی عودلاجان توجه‌ام را جلب کرد و تصمیم گرفتم سری به آن بزنم. وارد این بازارچه سنتی که بشوید اولین چیزی توجهت را جلب می‌کند خلوت‌تر بودنش نسبت به بخش‌های دیگر بازار است.

با وجود زیبایی چشم‌نوازی که در معماری این بازارچه سرپوشیده به چشم می‌خورد و وجود صنایع دستی متنوع در آن، هم‌چنان عودلاجان برای بسیاری از اهالی پایتخت ناشناخته مانده است. البته به مرور زمان این بازارچه در چند وقت اخیر نسبت به سال ۹۵ که تازه افتتاح شده بود، شهرت بیشتری پیدا کرده اما هم‌چنان هم اگر پای صحبت حجره‌داران نبشینی از عدم توجه مردم به این بازارچه حرف می‌زنند. در این مطلب اسنپ تریپ درباره محله عودلاجان و بازارچه سنتی عودلاجان صحبت کرده‌ایم. رزرو هتل از طریق اسنپ‌تریپ برای شما بسیار ارزان تمام می‌شود.

محله عودلاجان کجاست؟

عودلاجان یا اودلاجان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیرکبیر و از جنوب به پانزده خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را دربرمی‌گیرد. این محله به دلیل قدمتی که دارد و اهمیتش در گذشته، بناهای تاریخی بسیاری دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


نام این محله که امروز به آن عودلاجان می‌گوییم در اصل اودلاجان بوده که تغییر یافته واژه آو-دراجین است. این واژه در زبان تاتی بومی تهرانبه معنای «جای تقسیم آب» است. البته برخی دیگر نیز می‌گویند در واقع عودلاجان، تلفظ «عبدالله جان» به لهجه کلیمیان است.در گذشته بیشتر ساکنان عودلاجان کلیمی بودند و از آن دوران کنیسه‌ای نیز به نام کنیسه عذرا یعقوب بر جای مانده.

ظاهرا زرتشتیان نیز در این محله سکونت داشتند. از آنجایی که عودلاجان از مناطق مرفه و اعیانی تهران در دوران قاجارمحسوب می‌شد، برخی خاندان‌های مشهور و ثروتمند مثل خاندان قوام‌الدوله در این محله زندگی می‌کردند. تا اواسط دوران پهلوی عودلاجان همچنان اعتبار خود را حفظ کرده بود، اما به تدریج از اهمیتش کاسته شد. امروز نیز با گسترش بازارعودلاجان تبدیل به انباری برای بازار شده است.

محله‌ای که در گذشته نه‌چندان دور از اعیان‌نشین‌ترین محله‌های تهران بود. اما وجد بناهای تاریخی در این محله و رونق دوباره بازار عودلاجان می‌تواند وضعیت این محله قدیمی را تا حدودی بهبود بخشد.

برای رزرو هتل در تهران، می‌توانید به صفحه هتل های تخفیف دار تهران بروید.

بازارچه سنتی عودلاجان تهران
بازارچه سنتی عودلاجان تهران

مرمت و بازگشایی بازارچه سنتی عودلاجان

 از رونق‌افتادن محله عودلاجان، این بازار را نیز از رونق انداخته بود و این بازار تاریخی را به مخروبه‌ای تبدیل کرده بود که پاتوق موادفروشان و معتادان بود. از سال ۹۳ سازمان میراث فرهنگی  تصمیم به بازسازی این بازار و احیای آن گرفت.

پس از مرمت بازار و تغییراتی که در آن به‌وجود آمد در مهر ماه سال ۹۵ این بازارچه افتتاح شد، تا تهران صاحب نخستین بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی خود شود.

طاق ورودی بازارچه که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، همان طاقی است که از ابتدا در این بازارچه وجود داشته که مورد مرمت قرار گرفته. درهای چوبی و زیبای حجره‌ها نیز از دیگر بخش‌هایی است که توجه بازدیدکنده‌ها را جلب می‌کند.

بازارچه سنتی عودلاجان تهران
بازارچه سنتی عودلاجان تهران

حجره‌های این بازارچه انواع و اقسام صنایع دستی را از فرش‌های زیبا و خوش‌نقش‌ونگار و اجناس چرم‌دوزی شده تا ظروف و کوزه‌های سنتی و زیبا را عرضه می‌کنند. قیمت اجناس این بازار نیز نسبت به خیابان نجات‌اللهی یا همان ویلا، مناسب‌تر است. البته از آنجایی که این بازارچه هنوز چندان معروف نشده بیشتر افراد برای خرید صنایع دستی در تهران به خیابان ویلا می‌روند. اگر خواستید از این بازارچه بازدید کنید می‌توانید سری به کافه گالری صراحی هم بزنید.

بازارچه سنتی عودلاجان تهران
بازارچه سنتی عودلاجان تهران

در این کافه گالری سنتی هم می‌توانید لباس‌ها و زیورآلاتی را خریداری کنید که هنر مناطق مختلف کشورمان و به ویژه زنان بلوچ هستد و هم از دمنوش‌های گیاهی و شربت‌های خوش‌طعم کافه لذت ببرید و در یک فضای دنج و زیبا استراحت کنید.

بازارچه سنتی عودلاجان تهران
بازارچه سنتی عودلاجان تهران

چگونگی دسترسی به بازارچه سنتی عودلاجان

از آنجایی که بازارچه در منطقه پرتردد و شلوغ بازار تهران قرار گرفته رفت‌وآمد به آن با خودروی شخصی چندان گزینه مناسبی نیست و بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اگر از ایستگاه مترو پانزده خرداد در خط یک پیاده شوید با حدودا ده دقیقه پیاده‌روی به بازارچه سنتی عودلاجان که درست روبه‌روی بازار آهنگران قرار دارد می‌رسید. هم‌چنین می‌توانید از اتوبوس‌های خطوط شماره ۳۱۲ (میدان قیام – میدان رسالت) و یا ۳۱۷ (میدان شوش – میدان بهارستان) در ایستگاه چهار راه سیروس استفاده کنید که تا بازارچه حدودا پنج دقیقه پیاده‌روی دارد.

به غیر از تهران در سفر به دیگر شهرها نیز برای کاهش هزینه‌های سفرتان به صفحه  هتل های تخفیف دار مراجعه کنید.



 الی گشت    

                تور کیش