چشمه معدنی البرز آبعلی ، تهران | Abali

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

چشمه البرز آبعلی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با چشمه البرز آبعلی آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه دیدنی در آبعلی در ادامه با ما همراه باشید.

آبعلی شهری است در استان تهران که در بخش رودهن از توابع شهرستان دماوند قرار دارد. شهر آبعلی در ۱۰ کیلومتری شمال شرق رودهن واقع شده و تا دماوند حدود نیم ساعت فاصله دارد. فاصله این شهر تا تهران حدود ۷۰ کیلومتر است. آبعلی در زمان قاجاریه با نام “آه” شناخته می‌شد. پس از کشف چشمه آب معدنی به چشمه علی تغییر نام داد و در نهایت نام آبعلی برای همیشه روی آن ماند. شهر آبعلی دارای آب و هوای سرد در زمستان و خنک در تابستان می باشد. چشمه های معدنی این شهر از دلایل محبوبیت آن است.

چشمه البرز آبعلی یا همان چشمه آبعلی در 60 كیلومتری شمال شرق تهران در دهكده ‌‌آبعلی و در كنار جاده‌ تهران- آمل از زمین می‌جوشد. در گذشته با احداث كارخانه‌ای، از آب چشمه برای تهیه‌ فرآورده‌هایی مانند دوغ و شربت استفاده می‌كردند، ولی اكنون این كارخانه بدون استفاده مانده و آب آن علاوه بر مصرف‌های محلی، سرانجام به رودخانه‌ای كه از جوار كارخانه می‌‌گذرد، می‌ریزد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آب‌ چشمه آبعلی از گروه ‌آب‌های بی‌كربناته و سولفاته كلسیك و منیزین آهن‌دار و گازدار و عاری از میكروب است. این آب از نظر درمانی مُدر و دفع‌كننده مواد زاید است و روی كبد و مجرای صفراوی تأثیر می‌گذارد. هم‌چنین به دلیل وجود آهن در تركیب آن، برای درمان كم‌خونی مفید است.

به طور کلی خواص درمانی این آب در دستگاه گوارش، کبد، لوزالمعده و روده است. همچنین آب این چشمه برای تنظیم کلسترول و اسید اوریک نیز موثر است. آب چشمه مزه مطبوعی دارد و بی‌بو و بی رنگ است.

آبعلی دارای سه چشمه معدنی است که از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. چشمه آبعلی هراز باعث ایجاد کارخانه آبعلی در این منطقه شد. دوغ آبعلی از محصولات این کارخانه بود که با ترکیب آب چشمه تولید می‌شد. این دوغ در یک بطری شیشه‌ای با درب فلزی ارائه می‌شد که بسیار محبوب بود. در مسیر آبعلی بسیاری از مغازه‌ها هنوز هم شیشه‌های دوغ گازدار آبعلی را می‌فروشند که حس قدیمی و نوستالژیک آن یکی از دلایل فروش و محبوبیت آن است.

چشمه البرز آبعلی
چشمه البرز آبعلی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨