تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا: دانشگاه بولونیا و همه چیزهایی که باید بدانید

بسیاری از ایرانیان با دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا، قصد حضور در دانشگاه بولونیا، که از قدیمی‌ترین و مطرح‌ترین دانشگاه‌های حال حاضر جهان به‌شمار می‌رود را دارند. این دانشگاه که برترین مؤسسه آموزشی کشور ایتالیا محسوب می‌شود، در نتایج تحقیقات مؤسسه‌های رتبه‌بندی QS، تایمز، USNEWS و CWUR، رتبه‌های متفاوتی از 117 تا 161 جهان را به خود اختصاص داده است. بایستی بدانید که در 23 دانشکده مختلف دانشگاه بولونیا ایتالیا، از انواع مقاطع آموزشی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری پشتیبانی می‌شود؛ بدین صورت که دانشجویان می‌توانند در 92 رشته مهندسی و غیرپزشکی و 12 رشته علوم پزشکی در مقطع لیسانس، 104 رشته در مقطع فوق لیسانس و 45 رشته در مقطع دکتری این دانشگاه، مشغول به تحصیل شوند. چنانچه شما نیز به‌دنبال آگاهی از شرایط پذیرش دانشگاه معتبر بولونیا ایتالیا هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تحصیل در ایتالیا

نحوه پذیرش دانشگاه بولونیا

دانشجویان ایرانی به‌منظور اخذ پذیرش دانشگاه بولونیا ایتالیا، ابتدا باید به‌صورت آنلاین برای پذیرش اقدام کنند. سپس، نیاز است تا شرایط موردنیاز برای الزامات زبان انگلیسی و ایتالیایی را فراهم کنند. در مرحله بعد، افراد بایستی مراحل ثبت‌نام را با موفقیت پشت سر بگذارند. متقاضیانِ حضور در این دانشگاه پس از این مرحله، باید برای اخذ ویزای این کشور اقدام کنند. پس از آن، افراد باید مدارک موردنیاز برای پذیرش دانشگاه و دریافت ویزای تحصیلی را نیز به مراجع تصمیم‌گیر ارائه کنند. در گام نهایی و پس از دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، متقاضیان باید برای کسب اجازه اقامت در این کشور، درخواست رسمی خود را ارائه دهند.

مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه BOLOGNA

همانند دیگر مؤسسات آموزش عالی جهان، ایرانیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه بولونیا نیاز به ارائه یک سری مدارک خواهند داشت. این مدارک عبارتند از:

  1. کپی پاسپورت دارای دو سال اعتبار

  2. عکس پاسپورتی (منطبق با شرایط سفارت ایتالیا)

  3. کپی ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی (به زبان ایتالیایی)

  4. اسناد قبولی در آزمون‌های زبان معتبر

  5. معرفی‌نامه (برای تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس)

  6. رزومه متقاضی (شامل شرایط تحصیل، کار و مهارت‌ها)

  7. برگه انگیزه‌نامه برای تحصیل

  8. مجوز اقامت در ایتالیا به‌منظور تحصیل (منطبق با شرایط سفارت این کشور).

البته به‌ خاطر داشته باشید که علاوه‌بر ارائه تمامی مدارک فوق، متقاضیان برای نهایی‌کردن فرآیند پذیرش در کلیه مقاطع تحصیلی این دانشگاه، باید در آزمون ورودی این مرکز شرکت و حداقل نمره قبولی را کسب کنند.

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه بولونیا

تحصیل در ایتالیا

این مرکز آموزشی معتبر و 900 ساله، به‌لطف داشتن 23 دانشکده، 12 مرکز تحقیق و آموزش، 7 مجموعه تحقیقات صنعتی و دیگر واحدهای آموزشی، به دانشگاه موردعلاقه بسیاری از دانشجویان سراسر جهان تبدیل شده است. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که درحال‌حاضر، کلاس‌های آموزشیِ تنها کمتر از 35 رشته تحصیلی در دانشگاه مطرح بولونیا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مدیریت مالی و اقتصادی

  • علوم آماری

  • مهندسی عمران

  • دانش دیجیتال

  • مهندسی هوا و فضا

  • علوم پزشکی

  • گردشگری

  • مرمت ابنیه تاریخی

  • مدیریت فرهنگی

  • مهندسی بیوانفورماتیک

  • روانشناسی

  • مطالعات تاریخی

  • مهندسی طراحی برق اتومبیل و غیره.

بدیهی است که تدریس اکثر رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه به زبان ایتالیایی خواهد بود. البته، اگر تسلط مناسبی روی زبان این کشور ندارید، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد؛ زیرا دوره‌های آموزش زبان ایتالیایی از طرف دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود. در پی اخذ پذیرش تحصیل در دانشگاه ساپینزا ایتالیا نیز می‌توانید در دوره‌های آموزش زبان این مرکز آموزشی معتبر شرکت کنید.

آشنایی با مراکز پژوهشی دانشگاه BOLOGNA ایتالیا

در کنار دانشکده‌های حرفه‌ای و تخصصی دانشگاه بولونیا ایتالیا، مراکز تحقیقاتی این دانشگاه نیز کمک قابل‌توجهی به پیشرفت علمی دانشجویان می‌کنند. لازم است بدانید که این دانشگاه دارای یک مرکز پژوهشی پیشرفته برای سرطان و یک مزرعه آموزشی برای تحقیقات تخصصی دامپزشکی و کشاورزی است؛ همچنین، یک مرکز پژوهش‌های تخصصی صنعت توریسم نیز در دانشگاه معتبر بولونیا قرار دارد. از دیگر مراکز تحقیقاتی این دانشگاه، می‌توان به مرکز تخصصی پژوهش‌های تاریخ، فلسفه، قانون کامپیوتر و حقوق جامعه‌شناسی اشاره کرد. نهایتاَ نوبت به معرفی «مرکز پژوهش و ارزیابی بخش‌های عمومی، الکترونیک و سلامت» می‌رسد که دانشجویان رشته‌های متعددی در آن به انجام کارهای تحقیقاتی مشغول هستند.

شهریه دانشگاه بولونیا

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه BOLOGNA، به‌طور متوسط متحمل هزینه 1500 تا 2000 یورویی می‌شوند؛ همچنین، اگر قصد تحصیل در مقطع فوق لیسانس این دانشگاه را دارید، باید به شهریه 2000 الی 4000 یورویی آن توجه داشته باشید. لازم به‌ ذکر است که به برخی از دانشجویان نخبه این دانشگاه، 5000 یورو تحت‌عنوان کمک هزینه بورسیه تحصیلی اهدا می‌شود. چنانچه خوابگاه نیز در اختیار دانشجویان این مرکز آموزشی قرار گیرد، افراد موظف به پرداخت 130 یورو اجاره به دانشگاه معتبر بولونیا هستند. البته، با توجه به تعداد بالای دانشجویان خارجی و وجود 3 بلوک خوابگاه، میان متقاضیان دریافت خوابگاه، هر 9 ماه یک‌بار قرعه‌کشی انجام می‌شود.

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه مطرح بولونیا ایتالیا

حدود 85000 دانشجو در دانشگاه بولونیا ایتالیا (UNIVERSITÀ DI BOLOGNA) درحال تحصیل هستند که حدود 5100-5200 نفر از آن‌ها، به‌عنوان دانشجویان خارجی در این مؤسسه آموزش عالی حضور دارند. مجموعاَ 6000 نفر نیز تحت‌عنوان پرسنل اداری و اساتید هیئت علمی، انواع خدمات علمی-تحصیلی را به دانشجویان موردنظر ارائه می‌کنند.

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا با مجموعه معتبر سیم آخر

تحصیل در ایتالیا

در مسیر دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مطرح بولونیا و دانشگاه ساپینزا، رجوع به مراکز مهاجرتی غیرمعتبر قطعاَ می‌تواند شرایط نابسامانی را برای متقاضیان به‌وجود بیاورد. در همین راستا، مجموعه معتبر سیم آخر (simeakhar.org) با سال‌ها تجربه ارزنده برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، کانادا، اسپانیا، فرانسه، انگلستان، هلند، ایتالیا و…، همواره در تمامی مراحل همراه متقاضیان تحصیل در دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه معتبر بولونیا و سایر مراکز علمی جهان خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که مجموعه سیم آخر به‌لطف در اختیار داشتن کارشناسان زبده و مجرب، در تمامی زمینه‌های تکمیل فرم ارزیابی، تکمیل مدارک، ارسال مدارک، دریافت پذیرش دانشگاهی، اخذ ویزای تحصیلی، مکاتبه با دانشگاه‌ها و اساتید، اخذ وقت سفارت، ثبت درخواست برای ویزای همراه و والدین، رزرو محل سکونت و خوابگاه و…، مشاوره‌های تخصصی و خدمات عملی متعددی را به مشترکین گرامی ارائه می‌دهد. بنابراین، اگر قصد یک ماجراجویی تحصیلی جذاب را دارید، می‌توانید با کارشناسان مؤسسه سیم آخر تماس حاصل نمایید.