نقش کارگزار تور مهم‌تر است یا آژانس مسافرتی؟

تفاوت بین مجری مستقیم تور و آژانس مسافرتی چیست؟

چه تفاوتی بین مجری مستقیم تور و آژانس مسافرتی وجود دارد؟ اغلب افراد حتی کسانی‌که در صنعت گردشگری فعالیت دارند، از تفاوت بین آژانس و کارگزار تور غافل هستند و تصور می‌کنند مسئولیت و خدمات هر دو این شرکت‌ها شبیه به هم است. اما باید بدانید که کارگزار تور مسئولیت‌هایی فراتر از فروش تورهای مسافرتی دارد و وظایف آن با آژانس گردشگری یکسان نیست. مجری مستقیم تور، خالق ماجراجویی‌هاست. او برنامه‌ریزی و اجرای تورها را به عهده می‌گیرد و خدمات مختلف مانند اقامت، حمل و نقل و فعالیت‌های سرگرم‌کننده و موارد دیگر را به‌صورت مستقیم برای یک تور مسافرتی آماده می‌کند.

تفاوت بین کارگزار تور و آژانس مسافرتی

اما آژانس مسافرتی نقش یک فروشنده و مشاور خبره در زمینه سفر را برعهده دارد که با ارائه بلیط‌ها، رزرو هتل‌ها و مشاوره‌های سفر، دنیایی از گزینه‌ها را به مشتریانش معرفی می‌کند. در واقع مجری مستقیم تور در طراحی تجربه‌های خاص و منحصر به فرد تخصص دارد، در حالی‌که آژانس مسافرتی با برقراری ارتباط میان مسافران و مجریان تور، سفری آسان و لذت‌بخش را برای آن‌ها رقم می‌زند!

آیا وظایف مجری مستقیم تور و آژانس مسافرتی یکسان است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، خدمات و وظایف کارگزار تور و آژانس گردشگری یکسان نیست و هریک وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. مهم‌ترین تفاوت وظایف مجری مستقیم تور و آژانس مسافرتی در نوع نقش و مسئولیت آنها در صنعت گردشگری است. کارگزار مستقیم تور، با مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرای تورهای گردشگری، مسئولیت خدمات را به عهده دارد و معمولا قیمت‌های بهتری را به‌دلیل خرید عمده از تامین‌کنندگان ارائه می‌دهد.

کارگزار مستقیم تور به‌دلیل مسئولیت مستقیم در برنامه‌ریزی سفر، پشتیبانی جامع‌تری ارائه می‌کند و در صورت بروز مشکل، به‌سرعت اقدامات لازم را برای پاسخگویی به مسافران انجام می‌دهد. آژانس‌های مسافرتی اما نقش یک واسطه را ایفا می‌کنند و فقط خدمات را به فروش می‌رسانند و ممکن است برای حل مشکلات نیاز به هماهنگی با کارگزار داشته باشند. تمرکز کارگزار روی فروش عمده و ارتباط با تامین‌کنندگان خدمات سفر است، در حالی‌که  آژانس‌ها مسئولیت ارتباط با مشتری و فروش خدمات را برعهده دارند.

وظایف

کارگزار مستقیم تور

آژانس مسافرتی

طراحی تور

برنامه‌ریزی و طراحی تورهای خاص و منحصر به فرد

همکاری با مجریان مختلف برای ارائه گزینه‌های متنوع به مشتریان

اجرا و مدیریت

اجرای کامل تورها و مدیریت جزئیات آن

نظارت بر برنامه‌ریزی سفر و ارائه خدمات مختلف

فراهم کردن خدمات

تامین خدمات اقامت، حمل و نقل و فعالیت‌های تفریحی

ارائه خدمات مانند بلیت‌فروشی و رزرو هتل

تعامل با مشتریان

ارتباط مستقیم با مسافران برای پاسخ به سوالات و نیازها

مشاوره به مشتریان در مورد مقاصد و گزینه‌های سفر

بازاریابی و تبلیغات

تبلیغ و معرفی تورهای خاص خود

تبلیغ و معرفی تورها و خدمات مختلف از منابع گوناگون

پشتیبانی در طول سفر

ارائه پشتیبانی و خدمات در حین سفر

ارائه مشاوره و راهنمایی در مراحل برنامه‌ریزی سفر

نقش کارگزار تور مهم‌تر است یا آژانس مسافرتی؟

انتخاب بین اهمیت خدمات کارگزار تور و آژانس گردشگری لوکسین تریپ آسان نیست و وظایف هر کدام به نوعی در صنعت گردشگری اهمیت دارد. کارگزاران تور با برنامه‌ریزی دقیق و تامین خدمات متنوع، تجربه سفر را برای مسافران به‌طور قابل توجهی بهتر می‌کنند. آژانس‌های مسافرتی به‌عنوان واسطه بین کارگزار مستقیم تور و مشتریان، امکان ارائه گزینه‌های متنوع و سفارشی‌سازی خدمات را برای مشتریان در ارتباط مستمر با کارگزار فراهم می‌نمایند، اما مسئولیت کمتری در قبال کیفیت و اجرا دارند. اما در حالت کلی، کارگزاران تور نقش کلیدی‌تری در طراحی خدمات سفر دارد و معمولا تضمین کیفیت خدمات و پاسخگویی بیشتر نیز بر عهده مجری مستقیم تور است.

نقش کارگزار تور مهم‌تر است یا آژانس مسافرتی؟

مسئولیت پاسخگویی به مشتریان در سفر با چه کسی است؟

در شرایط خاص و حوادث پیش‌بینی نشده در طول سفر، مسئولیت تور مسافرتی معمولا بر عهده کارگزار است. کارگزاران تور به‌عنوان مسئولان اصلی برنامه‌ریزی و اجرای سفر، موظفند تا تمامی ریسک‌های مرتبط با سفر را شناسایی کرده و شرایط بحرانی را مدیریت کنند. این موضوع شامل خسارت‌های ناشی از کنسلی پرواز، حوادث غیرمترقبه و هرگونه مشکلی است که احتمال بروز آن در طول سفر وجود دارد. البته آژانس مسافرتی نیز باید در زمان عقد قرارداد با کارگزار به نکات مختلفی مانند کیفیت تورها و دریافت ضمانت از کارگزار توجه ویژه داشته باشد.

خرید تور مسافرتی از آژانس گردشگری بهتر است یا کارگزار تور؟

معمولا عموم مردم خرید تور مسافرتی خود را از آژانس‌های گردشگری انجام می‌دهند، زیرا تبلیغات این آژانس‌ها بیشتر از کارگزارها است و ارتباط آژانس با مشتریان نیز بیشتر می‌باشد. اما قیمت خرید تور در زمان مراجعه به کارگزار مستقیم ارزان‌تر از آژانس مسافرتی است و شما با هزینه کمتری می‌توانید به مقصد مورد نظر سفر ارزان داشته باشید. البته باید به این نکته توجه کنید که مجری تور معمولا فروش خدمات سفر به‌صورت مستقیم ندارد و آن‌ها تمامی خدمات خود را از طریق آژانس‌های مسافرتی به مشتریان ارائه می‌دهند. البته در پلتفرم‌هایی مانند لوکسین تریپ https://luxintrip.com/fa امکان خرید خدمات سفر و رزرو تور از طریق کارگزارها فراهم شده و مشتریان می‌توانند با عضویت در این سایت خدمات مورد نیاز را با بهترین قیمت تهیه کنند.