جاهای دیدنی کامیاران
جاهای دیدنی کامیاران

معرفی جاذبه های دیدنی کامیاران | Kamyaran

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی کامیاران

شهرستان کامیاران (به کردی : Kamyaran)، از شهرستانهای استان کردستان در غرب ایران است. شهرستان کامیاران در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است. این شهرستان در فصول بهار و پاییز آب و هوای دلپذیری دارد. کامیاران جنوبی‌ترین شهرستان استان کردستان است به گونه ای که بر روی گسل مروارید قرار گرفته و حصاری از کوهستان های شاهو و بیستون اطراف آن می باشند.  همچنین این شهرستان دارای 30 منطقه نمونه گردشگری و 4 روستای هدف گردشگری می‌باشد؛ که زیباترین آن روستایی به نام پلنگان “پاڵنگان” است و به آثار طبیعی و همچنین معماری خانه‌های مردمانش مشهور است . در ادامه مطلب همراه تاپ توریست باشید تا با جاهای دیدنی کامیاران بیشتر آشنا شوید.

روستای پالنگان

پالنگان یکی از شگفت انگیزترین روستاهای دهستان ژاورود و از توابع کامیاران است که در ۴۷ کیلومتری شمال غرب این شهرستان واقع است.این روستا در دامنه کوه و در دو طرف دره منتهی به رودخانه تنگیور که به رودخانه سیروان منتهی می شود با زیبایی خاصی به دو قسمت تقسیم شده است.معماری زیبا و بافت پله کانی، وجود ۲۵ چشمه جوشان که اکثر آنها چهار فصل هستند، مجاورت با کوه های سر به فلک کشیده و وجود قلعه های تاریخی که مراکز مهم حکومت پادشاهان در طول تارخ بوده از دیگر جاذبه های این روستا است.

جاهای دیدنی کامیاران
جاهای دیدنی کامیاران

قلعه پالنگان

قلعه پالنگان که در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد تاریخ را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد. درست است که پژوهش های زیادی در مورد این قلعه صورت نگرفته است اما آنچه صحیح به نظر می رسد حکایت از آبادانی قلعه تا قرن دهم هجری قمری دارد. همچنین اسناد تاریخی، تخریب قلعه به دستور شاه صفی در سال 1046 را تایید می کنند اما در مورد بنیانگذار و سازنده ی آن اتفاق نظری وجود ندارد. این قلعه در800 متری جنوب شرقی پالنگان قرار دارد و آثار اتاق ها، آتشکده و پل های قدیمی هنوز هم در آن دیده می شوندبقایای مساجد، منازل قدیمی و گورستان تاریخی نیز حرف هایی برای گفتن دارند و علاقه مندان را به سوی خود جلب می کنند.جاهای دیدنی کامیاران

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سنگ نبشته هورامان یا تنگی ور

سنگ نبشته هورامان یا کتیبه تنگی ور، نقش برجسته ای متعلق به تمدن آشور است که به همراه یک کتیبه به خط میخی بین روستاهای تنگی ور و یوزیدر، در شهرستان کامیاران استان کردستان بر فراز کوه زینانه حجاری شده است.کتیبه باستانی تنگی وراین اثر در تاریخ 25 اسفند 1380 با شمارهٔ ثبت 5117 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.جاهای دیدنی کامیاران

زیارتگاه حضرت عکاشه

زیارتگاه حضرت عکاشه در 45 کیلومتری شهرستان کامیاران در روستای کاشتر واقع شده است، این جاذبه مذهبی و گردشگری آرامگاه یکی از اصحاب پیامبر اسلام(ص) به نام معی‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه ابن حسین اسدی است، وی اهل مدینه، حافظ کل قرآن و از انصار حضرت رسول خدا بوده است که مفتخر به بوسیدن مهر نبوت رسول خدا شده و با سینه سرشار از ایمان به فیض شهادت در راه خدا دست یافته است.جاهای دیدنی کامیاران

تپه تیانه

این تپه در ۲۶ کیلومتری غرب کامیاران واقع شده و به دلیل کشف سفال های منقوش پیش از تاریخ در آن، بسیار حائز اهمیت است. در گمانه ( چاهی که برای آزمایش قنات حفر کنند ) زنی این تپه، شش طبقه استقرار یافته، به دست آمده است. در طبقه اول آثار دوره اسلامی، طبقه دوم آثار ساسانی و در طبقه سوم که به اواسط و اواخر هزاره سوم پیش از میلاد تعلق دارد، سفال های ساده به رنگ های سیاه، کرم و خاکستری به دست آمد. در طبقه چهارم سفال های نخودی رنگ ساده از هزاره دوم پیش از میلاد ، و در طبقه پنجم آثاری هم عصر با “تپه گیاه نهاوند” از سفال نخودی با نقوش هندسی قهوه ای رنگ یافت شد. طبقه ششم که قدیمی ترین آثار تپه درآن به دست آمد، دارای سفال های منقوش قرمز مانند سفال های چشمه علی ری، اسماعیل آباد، ساوجبلاغ و والاتپه بود. تاریخ این سفال ها به هزاره چهارم و اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد، یعنی حدود ۷ هزار سال پیش می رسد.

چشمه کواز

 اين چشمه در 50 كيلومتری شمال غربی كامياران و در 10 كيلومتری شمال غربي روستای پلنگان “پاڵنگان” در دامنه كوه واقع شده است . آب اين چشمه طعم گوگرد مانند دارد و در محل جوشش آن از زمين، رنگ آب شيری است و خود نشان دهنده وجود مواد آهني و گوگردی در آب می باشد. آب اين چشمه در استخر كوچكی جمع می شود و از آن برای نوشيدن و نيز  درمان بيماريهای مجاری تنفسی، روماتيسمی و بيماری های جلدی استفاده مي شود.

جاهای دیدنی کامیاران
جاهای دیدنی کامیاران

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در بخش شمالي هورامان در موازات شاهو و دالاني است ارتفاع كوسالان در حدود ارتفاع دالاني مي باشد در حقيقت اين سه كوه مثلثي را تشكيل مي دهند كه كوسالان ضلع شمالي ، شاهو ضلع جنوبي و دالاني ضلع جنوب غربي آن را مي سازد. این زیستگاه مهم با مساحت 57000 هکتار در شهرستان کامیاران سروآباد و مریوان واقع گردیده است. كوه شاهو مهمترين و معروفترين كوه منطقه هورامان مي‌باشد ارتفاع متوسط آن از سطح دريا حدود 3400 متر مي باشد.شاهو دارای هوارگاه های (ييلاق) متعدد، كه با صفا ترين و معروترين آنها پياز دول ميشياو و گاول هستند، مي باشد. تنوع گياهي شاهو فوق العاده زياد است و حدود 30نوع گل و گياه در ارتفاعات مختلف آن رويش دارند. برخي از اين گياهان تعليغي. تعدادي خوراكي برخي معطر و بعضي سمي وتعدادي نيز دارای خواص درماني هستند. تنوع جانوري شاهو نيز قابل توجه است.

جاهای دیدنی کامیاران
جاهای دیدنی کامیاران



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)